19 دی: یک رسانه روسی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که امیرعبداللهیان به زودی راهی مسکو خواهد شد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به زودی به مسکو خواهد رفت.
وی گفت که تهران و مسکو می‌توانند نقش مهمی در ایجاد توازن در بازار جهانی انرژی ایفا کنند.
کنعانی تاکید کرد که اتهامات طرف‌های غربی علیه ایران درخصوص بحران اوکراین انگیزه های سیاسی دارد.
بر اساس این گزارش، پیش از این برخی طرف های غربی ایران را به ارسال سلاح و پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین متهم کرده بودند که مقامات کشورمان این ادعاها را رد کردند.
حسین امیرعبداللهیان اکنون به عراق سفر کرده است و با مقامات ارشد این کشور و روسای احزاب و دیگر شخصیت‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با تاکید بر اینکه همکاری ها میان ایران و روسیه در تمامی زمینه ها گسترش یافته است گفت که رویکرد تهران و مسکو در مخالفت با تک قطبی آمریکا در منطقه ‌وجهان پایه و اساس تقویت همکاری سیاسی میان دو کشور است، قطار توسعه روابط میان ایران و روسیه در مسیر خوبی در حال حرکت است و ما خوشبین هستیم که روابط دو کشور روز به روز گسترده تر شود و شکوفایی بیشتری در روابط ببینیم.
ناصر کنعانی گفت که بر اساس منافع مشترک همکاری میان ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی، صنعتی، تجاری، انرژی، حمل ونقل، بانکی و مالی گسترش می یابد و تهران و مسکو همکاری فنی خوبی درخصوص نیروگاه هسته ای بوشهر با هم دارند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه با رد کردن ادعاهای آمریکا و اروپایی ها درخصوص همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین تاکید کرد: کشورهایی که به میزان ده ها میلیارد دلار به یکی از طرف های جنگ اوکراین سلاح می دهند باید بدانند که این اقدام آن ها به پایان بحران کمک نمی کند و در راستای حمایت از راه حل سیاسی نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: روابط تهران ‌و کی یف در سال گذشته به دلیل خط مشی سیاسی و فشارهای برخی طرف های غربی بر دولت اوکراین تضعیف شد و مواضع سیاسی غیرسازنده برخی مسئولان دولت اوکراین راه حل سازنده ای برای روابط میان دو کشور نیست.
کنعانی از مقامات اوکراین خواست که از طریق رسانه ها اقدامات عاطفی وتحریک آمیز درخصوص ایران اتخاذ نکنند و درباره روابط با ایران تفکرات حرفه ای داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که تهران بر این باور است که روابط سیاسی آنکارا و دمشق به زودی از سرگرفته خواهد شد.
وی همچنین درخصوص برجام نیز تاکید کرد: عراق و کشورهای دیگری مانند قطر و عمان پیشنهاد میانجیگری برای بازگشت طرف های توافق به برجام را دادند و تهران از این پیشنهادها حمایت می کند.
کنعانی خاطرنشان کرد که واشنگتن رفتارهای متناقضی درخصوص توافق هسته ای دارد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر طرف های دیگر برجام به ویژه واشنگتن برداشتن تحریم ها را تضمین کنند، ایران می تواند به توافق هسته ای بازگردد.

  • نویسنده :
  • منبع :