19 دی: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ورود واکسن HPV برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی به برنامه واکسیناسیون کشور خبر داد.
سرطان دهانه رحم مانند انواع دیگر سرطان‌ها به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها، مخصوصا سلول‌های گردن رحم رخ می‌دهد. این سلول‌ها گاهی به قسمت‌های دیگر بدن نیز منتقل شده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. متاسفانه در شروع سرطان، فرد علامت خاصی نشان نمی‌دهد بنابراین به پزشک مراجعه نکرده و بیماری در وی گسترش پیدا می‌کند و به تدریج موجب مشکلاتی می‌شود.
در بین شایع‌ترین سرطان‌های دنیا سرطان دهانه رحم رتبه چهارم را از نظر شیوع دارد. همچنین چهارمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان همین بیماری است. حدودا ۷۰ درصد از مبتلایان به این نوع سرطان ساکنین کشورهای در حال توسعه هستند.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قرار است بزودی زیرساخت‌ تولید واکسن hpv در کشور ایجاد شود تا تولید داخلی آن‌ را داشته باشیم که موسسه ای مانند انستیتو پاستور روی آن کار می‌کند.
وی اظهار داشت: سرطان دهانه رحم از جمله سرطان های مهم است که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از افراد جامعه در خطر ابتلا به آن قرار گرفته اند. با ورود واکسن HPV به واکسیناسیون کشور و با تزریق به موقع می توان از روند ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی جلوگیری کرد.
طاهره اشرف گنجویی رئیس انجمن سرطان های زنان نیز هفته گذشته در دهمین کنگره بین المللی سرطان های زنان ایران گفت: پیوستن واکسن HPV برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی به برنامه واکسیناسیون ملی بسیار ضروریست، زیرا این بیماری از علل مهم مرگ و میر مادران در کشور است.
وی افزود: ابتلا به سرطان دهانه رحم ۹۹ درصد با ویروس HPV مرتبط است، هنوز واکسن این ویروس در واکسیناسیون ملی پذیرفته نشده و زنان مجبورند آن را با قیمت آزاد در حدود ۲ میلیون تومان از داروخانه ها تهیه کنند. این واکسن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم باید در گروه سنی ۹ تا ۲۶ سال در سه دز در فاصله زمانی ۶ ماه تزریق شود و اگر واکسیناسیون در گروه سنی کمتر از ۱۵ سالگی انجام شود، دریافت ۲ دز کافی است، از وزارت بهداشت انتظار می رود هر چه زودتر و سریعتر واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون ملی بگنجاند.
اشرف گنجویی تصریح کرد: ابتلا به سرطان دهانه رحم در کشورمان نسبت به سایر کشورها شیوع بیشتری دارد، این در حالیست که در آمریکا، استرالیا و جوامع اروپایی غربالگری این سرطان برای زنان انجام شده و واکسن آن نیز در برنامه واکسیناسیون آنها وجود دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :