19 دی: دبیر کل کانون صرافان اظهار داشت: در دوره‌ای که معاملات ارز توافقی راه‌اندازی شد شاهد ریزش‌ قیمت‌ها در بازار بودیم اما متاسفانه پس از این که معاملات توافقی متوقف شد تنها در یک هفته بیش از ١۵ درصدی نرخ ارز افزایش پیدا کرد و این تغییر قیمت‌ها نشان می‌دهد که وجود بازار توافقی عامل موثری برای مدیریت نرخ ارز است.

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت بازار ارز پس از صدور مجوز معاملات ارز در صرافی‌ها اظهار داشت: تصمیم بانک مرکزی برای از سرگرفته شدن معاملات ارزی و عرضه در صرافی‌ها باعث شد تا جلوی افزایش مجدد ارز گرفته شود.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که معاملات ارز توافقی راه‌اندازی شد شاهد ریزش‌ قیمت‌ها در بازار بودیم اما متاسفانه پس از این که معاملات توافقی متوقف شد تنها در یک هفته بیش از ١۵ درصدی نرخ ارز افزایش پیدا کرد و این تغییر قیمت‌ها نشان می‌دهد که وجود بازار توافقی عامل موثری برای مدیریت نرخ ارز است.

دبیر کل کانون صرافان با بیان اینکه با بازگشایی معاملات در صرافی‌ها جلوی افزایش مجدد ارز گرفته شد و تا حدودی هم قیمت کاهش پیدا کرد، افزود: عرضه ارز از صرافی‌ها باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز می‌شود.

سلطانی‌زاده درباره قیمت فروش دلار به هر کد ملی گفت: ارز مورد نظر را بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز به صرافی‌ها می‌فروشد و مبنای تعیین نرخ است و این ارز از محل منابع داخلی صرافی‌ها به فروش نمی‌رسد و اگر صرافی‌ها از منابع خود و از محل خرید ارز از صادرکنندگان این ارز را تامین به فروش برسانند به طور قطع قیمت بهتری برای خریداران حاصل می‌شد.

وی با درباره وضعیت عرضه و تقاضای ارز در بازار تاکید کرد: مردم فروشنده ارز نیستند چراکه همواره در بازار ارز ایران این گونه بوده که وقتی قیمت‌ها صعودی باشد مردم سعی می‌کنند ارز را ذخیره کنند و زمانی مردم فروشنده خواهند شد که روند قیمت ارز در بازار کاهشی و نزولی شود و اگر روند کاهشی ادامه داشته باشد مقاومت مردم هم و مدت زمان عرضه شکسته می‌‌شود و کاهش نرخ هم به حجم عرضه بستگی دارد.

دبیر کل کانون صرافان با اشاره به تصمیماتی که باعث تغییر شرایط بازار ارز کشور می‌شود و تصمیمات نادرستی که منجر به التهاب در بازار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار تاثیرگذار این بود که در مدیریت سامانه نیما عرضه همسانی گذشته را نداشت. به طوریکه در چند روز گذشته دیدیم که به صورت دستوری ارزی که در بازار مبادله‌ای معامله می‌شد، فقط به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی تخصیص داده شد و همین انحصاری شدن عرضه ارز باعث تاثیر منفی در بازار شد و این موضوع به همراه متوقف شدن بازار توافقی موجب کاهش شدید عرضه ارز هم در حواله و هم در اسکناس در بازار شدند.

وی درباره اثرگذاری کانال‌های اعلام نرخ فردایی در افزایش نرخ ارز در دو ماه گذشته گفت: آحاد جامعه این ابزارها برای تحلیل رفتار ارز استفاده می‌کنند شاید این کانال‌ها حجم و عمقی نداشته باشند اما به هر حال از نظر روانی در جامعه و بازار تاثیر می‌گذارند بنابراین باید عمق و حجم بازارهای رسمی را افزایش دهیم و حتی کانال‌های معاملاتی رسمی که در صرافی‌ها فعال هستند را ساماندهی کنیم و با نفوذ در فضای مجازی و تقویت کانال‌های رسمی بتوانیم از طریق کانال‌های رسمی مدیریت نرخ ارز را انجام دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع :