سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۵۶ مورخه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با عنوان «وزیر آموزش و پرورش و امیرآبادی باید عذرخواهی کنند» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بعد از گذشت حدود سه ماه از مسمومیت دانش آموزان قمی که به مدارس شهرهای دیگر نیز کشیده شده است، بالاخره وزیر بهداشت اعلام کرد: مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش آموزان شده است.
بهرام عین اللهی درباره مسمومیت دانش آموزان اظهار کرد: مسمومیتی که ایجاد شد بسیار خفیف بود و عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرد و چند ساعت دچار علائم بی حالی و ضعف شده بودند.
به نوشته تسنیم، وی افزود: کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مأمور کردیم و از بهترین اساتید سم شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.
وی ادامه داد: اینکه این سم چطور تولید شده و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.
البته یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو روز قبل در نشست خبری با اصحاب رسانه که در جریان اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد برگزار شد، با تأیید عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان قمی اظهار داشت: پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.
سامه نجف‌آبادی نماینده مجلس هم در این باره گفته بود: برای ما سؤال است که روی چه حسابی در مدارس این اتفاقات رخ می‌دهد؟ من نمی‌دانم یعنی ارگان‌های اطلاعاتی ما نمی‌توانند تمام مدارک، قرائن و آنچه به جا مانده را بررسی کنند و به عامل برسند؟ وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده ولی متأسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است.
پیش از این نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در این باره به عصر ایران تأکید کرده بود: تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند که هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد.
اعلام مسمومیت زنجیره‌ای دانش آموزان به وسیله سم در حالی است که پیش از این وزیر آموزش و پرورش بعد از آن که ۴۵۰ دانش‌آموز قمی مسموم شده بودند، آن را شایعه دانسته و آقای امیرآبادی نماینده مردم قم اعلام کرده بود که دانش آموزان گرفتار فوبیا شده‌اند و به نوعی آن را توهم دانسته بود. اکنون که کاملاً مشخص شده است، مسمومیت دانش آموزان قمی نه شایعه بوده و نه فوبیا و توهم، شایسته است که آقای امیرآبادی و همچنین وزیر آموزش و پرورش رسماً از مردم قم بابت اظهارات نسنجیده و عجولانه اشان عذرخواهی کنند.



  • نویسنده :
  • منبع :