19 دی: کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی با تکرار ادعاهای کشورش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که هنوز این دیدگاه وجود دارد که حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران بهتر از گزینه‌های دیگر است.
کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.
معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.
معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است.در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می کشد.
این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.
جنگ اوکراین ضعف پایگاه تولید مهمات آمریکا را نشان داد 
کالین کال همچنین درباره جنگ اوکراین گفت که دخالت آمریکا در درگیری‌های اوکراین ضعف‌های توانایی پایگاه صنعتی دفاعی این کشور برای تولید مقدار کافی مهمات را نشان داد.
معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی افزود: من فکر می کنم  جنگ اوکراین نشان داد که پایگاه صنعتی دفاعی ما در سطح لازم برای تولید مهمات نبود.
این مقام پنتاگون تصریح کرد آمریکا در حال سرمایه گذاری برای جایگزینی ذخایر مهمات خود است. پنتاگون اطمینان دارد که سرمایه گذاری های مناسبی برای موارد احتمالی مربوط به روسیه، چین، کره شمالی و ایران انجام شده است.
کال افزود که آمریکا همچنین برای اطمینان از تامین مهمات مورد نیاز اوکراین سرمایه گذاری لازم را انجام می دهد.
معاون وزیر دفاع آمریکا  از بحث در خصوص حضور عاملان سازمان جاسوسی  سیا در اوکراین و آموزش آنها به نیروهای اوکراینی‌  خودداری کرد و خواهان توضیح در این خصوص در یک جلسه خصوصی شد.
اظهارات معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه به وقت محلی ششم اسفند ماه در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارند؟ گفت، تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.
رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد اما دو پایه این ابزار ، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌ است.
بیل برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.
به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.
این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.
در این راستا، کشورهای اروپایی و آمریکا در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد
در این گزارش که فرازهایی از آن برخلاف مسئولیت آژانس در خصوص صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها، در رسانه‌های غربی منتشر شد،‌ نهاد ناظر بر امور هسته‌ای سازمان ملل متحد ادعا کرده که ایران برداشت نمونه‌هایی از ذرات حاوی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را از تاسیسات فردو در ۲۲ ژانویه تائید کرده است.
طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :