19 دی: معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیاز هفته آینده ارزان می‌شود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت گندم نداریم و همچنان با نرخ ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود.
علیرضا مهاجر افزود: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که به اضافه ۱۵۰۰ تومان جایزه در مجموع ۱۳ هزار تومان خواهد شد و قیمت آن تاکنون تغییری نکرده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای فصل کاشت تاکنون ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی کشور زیرکشت گندم رفته که یک میلیون ۹۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار آن دیم است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال استان‌های جنوبی ما بارش خوبی داشتند؛ اما استان‌های شمالی و شمال غرب کشور مانند اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و قزوین و کرمانشاه به ویژه خراسان رضوی با خشکسالی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبرو بودند؛ اما برخی استان‌های ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش بارش بیشتری داشتند.
مهاجر با بیان اینکه هنوز پیش‌بینی تولید گندم کشور زود است، تصریح کرد: باران‌های اردیبهشت‌ماه خیلی مهم است؛ زیرا اگر بارندگی خوبی داشته باشیم تولید افزایش می‌یابد و به طور حتم تولید ما کمتر نخواهد بود.
وی گفت: در زمینه جو و علوفه سطح زیرکشت مناسبی داریم که بیش از ۲ میلیون هکتار جو داریم که تا اندازه‌ای نیاز صنعت دامی کشور را تامین می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای محصولات چغندر قند، پنبه و بسیاری از دانه‌های روغنی نیز امیدواریم بتوانیم سطح زیرکشت مناسبی داشته باشیم.
مهاجر اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن روبرو بودیم تدارک کود به‌اندازه کافی انجام شده است و کشاورزان از آن استفاده کرده‌اند.
وی درباره کشت قراردادی گفت: کشت قراردادی نیز شرایط خوبی را طی کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است که امیدواریم در سال آینده با اصلاح اجرای الگوی کشت شرایط بهتری ایجاد شود.
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت دیم، گفت: یکی از کارهای خوبی که در کشور انجام شده بحث جهش تولید در دیمزارها است که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اتفاقات خوبی را طی می‌کند.
مهاجر تاکید کرد: برنامه افزایش تولید تا حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۹۰ درصد آن محقق شده است.
پیاز هفته آینده ارزان می‌شود
وی گفت: یکی از دلایلی افزایش قیمت پیاز در سال جاری، ارزان بودن قیمت پیاز در سال گذشته بود که باعث کاهش کشت پیاز شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علت دیگر افزایش قیمت پیاز، عدم ممنوعیت صادرات اقلام سبزی و صیفی بوده است.
مهاجر با بیان اینکه واردات پیاز در حال انجام است افزود: اکنون صادرات این اقلام محدود شده و امیدواریم در هفته جاری قیمت‌ها کاهش یابد.
وی بر این باور است علاوه بر قیمت ارز، نرخ اقلام اساسی که مهم‌ترین نیاز روزانه مردم است کاهش می‌یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ کمبودی در گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و برنج نداریم و گرانی بستگی به مسائل دیگری دارد که در حوزه کاری ما نیست.

  • نویسنده :
  • منبع :