19 دی: معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ارزی برای تامین نهاده های دامی تخصیص نیافته و پیگیر این موضوع از بانک مرکزی هستیم.
«شاهپور علایی مقدم» درباره وضعیت نهاده های دامی کشور افزود: در حال حاضر وزارتخانه مذکور با درخواست واردکنندگان نهاده های دامی موافقت می کند، اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سیاستگذاری و مصلحت تخصیص ارز با بانک مرکزی است اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین نهاده های کشاورزی نیازمند ارز است.
وی تصریح کرد: در کشور با موضوعی به نام هزینه تولید روبرو هستیم، هزینه های تولید در صنعت، پتروشیمی و خودرو محاسبه می شود اما تا به بخش کشاورزی می رسیم کسی دو - دو تا چهارتا نمی کند، در حالی که کشاورزی با متغیر های متفاوتی روبرو است.
علایی مقدم درباره وضعیت بازار گوشت قرمز گفت: در ۶ ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام های خود بدهند این بدان معناست که باید سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده‌ دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی با تاکید براینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است تصریح کرد: وقتی نرخ ارز افزایش می یابد این تلاطم ها و این نوسانات در بخش تولید به طور عمده در گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات دیده می شود.
وی اضافه کرد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه نیز در بخش تامین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تامین شود.
علایی مقدم گفت: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان بود، هر کیلوگرم جو با قیمت ۲۲۰۰ تومان به کشاورزان عرضه می شد اکنون با ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان قیمت هر کیلوگرم جو به ۱۴ هزارتومان رسیده این یعنی هزینه های تمام شده دام نیز افزایش یافته است.
به گفته وی، این در حالی است که در کنار سایر هزینه های تولید، هزینه های واکسن، دارو، حمل و نقل را داریم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اینکه در فضای مجازی مطرح شود که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومان شده واقعیت ندارد زیرا متوسط لاشه گوسفندی در کشور ۲۵۰ هزار تومان است و معیار قیمت نیز لاشه است.
علایی مقدم افزود: ما گرانی قیمت نداریم بلکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و برای این موضوع نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود.
کمبودی در تامین کالای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان نداریم
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده است، گفت: برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن و برنج برنامه‌ریزی شده و تولید آنها مناسب و بیش از نیاز کشور است ‌و ذخایر مناسبی هم داریم.
وی با تاکید براینکه در بخش گوشت قرمز باید کمی دقت بیشتری داشته باشیم افزود: حدود ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره سازی شده است.
به گفته وی، همچنین برای ماه مبارک رمضان ۱.۳ میلیون تن خرما تولید داریم که عرضه می شود.
علایی مقدم گفت: ۵۵۰ هزار تن ذخیره استراتژیک برنج در کشور موجود است و اکنون میانگین قیمت برنج داخلی و خارجی حدود ۴۰ هزارتومان است.
وی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در بخش تولید برنج داریم اظهارداشت: بنابراین مشکلی برای تامین این محصول نیز در ایام پایانی سال نداریم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وقتی نرخ ارز بالا می‌رود روی همه کالاها و خدمات و حتی مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است، گفت: با این وجود تمام تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم که در این راستا استانداران، فرمانداران و بخشداران باید برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار کشور است و همه دستگاه‌ ها از جمله اصناف و تعزیرات برای تنظیم بازار باید پای کار بیایند.
علایی مقدم براین باور است که وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قدرت کاملی برای تنظیم بازار ندارد زیرا بخشی از بازرسی صنف و صنعت در جای دیگری بوده اما تابلوی تنظیم بازار را وزارت جهاد کشاورزی در اختیار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :