19 دی: وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای، اخراج دیپلمات‌های ایرانی را واکنشی مناسب برای اعتراض به حکم اعدام «جمشید شارمهد» سرکرده گروهک تروریستی تندر نامید اما اقدام متقابل ایران به رفتارهای مداخله جویانه و غیرمسئولانه برلین را غیرموجه خواند.
در این بیانیه که در تارنمای دولت آلمان منتشر شد، ادعا شده است: «اقدام ایران پس از اخراج دو دیپلمات ایرانی در ۲۲ فوریه قابل انتظار بود، اما دولت آلمان به هیچ وجه آن را موجه نمی داند. دولت فدرال آلمان با اخراج (دو دیپلمات ایرانی) نسبت به حکم اعدام و نقض گسترده حقوق شهروند آلمانی جمشید شارمهد واکنش مناسب نشان داد.»
وزارت امور خارجه آلمان ادعا کرده است: «کارکنان سفارت که اکنون توسط ایران اخراج می شوند، با علاقه و تعهد زیادی فعالیت می‌کردند. اخراج آنها خودسرانه و ناموجه است، آنها هیچ گناهی ندارند.»
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که دولت آلمان از ابتدای اغتشاشات در ایران مواضع غیرسازنده‌ای را در پیش گرفت و بیش از سایر کشورهای اروپایی با سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید همسو شد.
چند روز پیش، وزارت خارجه آلمان در پی صدور حکم اعدام برای «جمشید شارمهد» شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی و سرکرده گروه تروریستی تندر، ضمن احضار کاردار ایران در این کشور، ضمن احضار کاردار ایران در برلین، دو کارمند سفارت ایران را در اعتراض به این حکم «عنصر نامطلوب» خواند و به آن‌ها دستور داد این کشور را ترک کنند.
آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه اعلام کرد: «به او (کاردار ایران) اطلاع داده شد که ما نقض گسترده حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیریم. از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و روند تجدیدنظر عادلانه بر اساس حاکمیت قانون برای او فراهم کند».
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز چهارشنبه از اخراج دو دیپلمات آلمانی بعنوان عنصر نامطلوب در پی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه و ابلاغ تصمیم اتخاذ شده، افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال زیاده خواهی ها، مقتدرانه عمل خواهد کرد.
کنعانی افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران همواره حفظ تعامل در فضای احترام است، اما چنانچه برخی طرف ها بخواهند موازین اصولی و حاکمیت ملی کشورمان را نادیده بگیرند، تعریف گزینه های جایگزین اجتناب ناپذیر است.

  • نویسنده :
  • منبع :