19 دی: نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ ارزی با دشمن هستیم و طبق برخی برآوردها حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار نزد مردم وجود دارد که اگر پنج میلیارد آن وارد عرصه شود کمر جنگ ارزی می‌شکند.
روح الله ایزدخواه پنجشنبه شب در حسینیه قرآن و عترت مشهد در نشستی با عنوان چگونه آقایی دلار را بشکنیم افزود: برخی در مجلس شورای اسلامی می گویند قیمت دلار مسئله علمی است و ما تاکید داریم که مسئله علمی همه چیز موضوع نیست بلکه جنگ ارزی است. یکی از وزرای اقتصاد در دهه شصت بیان کرده که آمریکا حتی در آن مقطع نیز به دنبال این بود که پول ایران را از ارزش بیندازد تا مردم از انقلاب خسته شوند.
وی با بیان اینکه به احتمال زیاد اقتصاد ما "دلاریزه" شده است افزود: مسوولان دولت می گویند منابع و مصارف ارزی تراز است و کمبود نداریم. در این دو ماه اخیر هم کمبود ایجاد نشد و ناترازی نبود اما افزایش دلار نشان داد که اقتصاد دلاریزه شده است.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۹۷ درصد بازار دلار دست دولت و بقیه در بازار غیر رسمی است اما همان سه درصد نرخ را تعیین می کند و این از عجایب است.
وی افزود: وقتی ما در جنگ ارزی هستیم چرا باید بازار غیر رسمی وجود داشته باشد. در زمان جنگ ارزی که نباید در پیاده‌رو ارز خرید و فروش شود. هرچند برخی معتقدند بخشی از ارز قاچاق از همین راه است و یا تولید کننده و مسافر مجبور است ارز خود را از آنجا تهیه کند.
ایزدخواه اظهار داشت: در ۳۰ سال اخیر بین کف و سقف قیمت ارز شکاف نرخ‌گذاری بوده است و سقف همیشه رها و کف قیمت مدیریت شده در حالی که وقتی سقف رها شود، کف را نیز با خود می‌برد.
وی با بیان اینکه در زمان دوران دفاع مقدس موضوع بودجه ریالی و ارزی جدا بود افزود: در آن دوران اقتصاد به ارز گره نخورد و مشکلی هم پیش نیامد، اکنون نیز به این نوع بودجه نیاز داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه های مقابله با آقایی دلار این است که وابستگی به اسکناس دلار را کم کنیم و در این راه اصلی ترین راهبرد تکمیل زنجیره‌های تولید است. باید رونق تولید و جهش تولید را دنبال کنیم و ابتکار عمل را به دست بگیریم.
ایزدخواه اظهار داشت: نرخ بهره بانکی، پدر تولید را درآورده است اگر اعلام کنیم بهره بانکی صفر شده است، رشد صنعت هم تسریع می شود. اکنون بانک های ما ضد تولید هستند باید نهضت مبارزه با ربا را اجتماعی و بانکی که جلو تولید بایستد تعطیل کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :