19 دی: شمار قربانیان تصادف مرگبار یک قطار مسافربری که از آتن به سمت شمال شهر تسالونیکی یونان در حال حرکت بود با یک قطار باری که از تسالونیکی به شهر لاریسا در خارج از شهر ادامه مسیر می‌داد به ۵۷ تن افزایش یافت.
به گزارش تارنمای روزنامه لو فیگارو، یک سری اسناد و فایل‌های صوتی روز جمعه توسط پلیس یونان به منظور روشن شدن موضوع کشف و ضبط شده است.
سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که ایستگاه لاریسا در یونان صبح امروز به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد علل برخورد مرگبار بین این ۲ قطار که عصر سه شنبه ۲۸ فوریه رخ داد، مورد بررسی قرار گرفت.
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در همین ارتباط اعلام کرد که روز گذشته یک تظاهرات اعتراضی با حضور افزون بر ۷۰۰ تن در آتن برگزار شد و هزاران تن دیگر در شهرهای مختلف یونان به خیابان‌ها آمدند.
روزنامه لو فیگارو نیز پیش‌بینی کرد که امروز نیز تظاهرات مشابه جدیدی در یونان برگزار شود.
بر اساس این گزارش، این فاجعه تاکنون ۵۷ کشته برجای گذاشته است و یونانیان که از این حادثه آسیب دیده‌اند خواستار پاسخگویی مقام‌ها هستند.
گزارش شده است که شهروندان یونان به تظاهرات در سکوت با این مضمون که "ما برای مردگان خود سوگواری می‌کنیم و حقیقت را می‌خواهیم"، فراخوانده شدند.
در همین ارتباط کارگران راه‌آهن برای دومین روز متوالی، کنفدراسیون اتحادیه‌های راه‌آهن یونان را به اعتصاب فراخوانده‌اند و تاکید داردند که بی‌احترامی که دولت‌ها در طول تاریخ نسبت به راه‌آهن این کشور نشان داده‌اند، منجر به وقوع این درام شده است.
در همین پیوند وزیر ترابری یونان روز چهارشنبه در پی بروز این سانحه، از مقام خود کناره‌گیری کرد.
کاستاس کارامانلیس اعلام داشت که تصور می‌کند وظیفه دارد به عنوان نشانه اصلی احترام به یاد شهروندانی که بسیار ناعادلانه در این حادثه جان سپرده‌اند، استعفا دهد.
علت اصلی این برخورد در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شمال آتن، هنوز مشخص نشده اما رئیس ایستگاه شهر لاریسا در نزدیکی محل وقوع حادثه و ۲ فرد دیگر، دستگیر شده‌اند.
رسانه دولتی یونان، سرعت قطارها را پیش از برخورد در نیمه شب سه‌شنبه، بیش از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.
برخی امدادگران گفته‌اند که اجساد برخی قربانیان که بر اثر حادثه از درون واگن قطار پرتاب شده بودند، تا فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری محل حادثه یافته‌اند.
شناسایی قربانیان این سانحه به علت رسیدن دمای چند واگنی که پس از خروج از ریل آتش گرفته و به ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد رسیده بود، بسیار دشوار شده است.
بسیاری از ۳۵۰ سرنشین قطار مسافری، دانشجویانی بودند که از یک جشنواره بازمی‌گشتند. این جشنواره برای نخستن بار از سال ۲۰۲۰ به صورت کامل برگزار شده بود.
فیلم منتشر شده‌ای که از این سانحه در سایت‌های خبری محلی منعکس شده است، شعله‌های آتش و دود غلیظی را نشان می‌داد که از واگن‌های خارج شده از ریل بلند می‌شد.

  • نویسنده :
  • منبع :