19 دی: نخست وزیر عراق گفت که کشورش برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و عربستان صاحب ابتکارعمل است.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز( شنبه) در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه تصریح کرد که بغداد (فقط) پیام رسان تهران و واشنگتن نیست بلکه در این زمینه صاحب ابتکارعمل برای نزدیک کردن رویکردها است.
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که عراق را وارد جنگ و درگیری هایی بکند که در تضاد با منافع ملی عراق است.
السودانی تصریح کرد که نیروهای امنیتی دولت فدرال عراق با همکاری دولت محلی در اربیل در شمال عراق مرزهای این کشور با ایران و ترکیه را کنترل می کنند.
به گفته العربیه سعودی، السودانی همچنین در گفت گو با این رسانه گفت که مخالفت با کشورهای دیگر از داخل عراق باید مسالمت آمیز و غیرمسلحانه باشد و بغداد هرگونه تجاوز به مرزهای خود را نمی پذیرد.
نخست وزیر عراق در بخشی از اظهارات خود با ابراز تاسف نسبت به تصمیم مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق مبنی بر کنار کشیدن از فعالیت های سیاسی گفت: امیدواریم که مقتدی صدر در تمام فعالیت های سیاسی کشور مشارکت داشته باشد.
«عبدالطیف رشید» رئیس جمهوری عراق هشتم اسفندماه جاری بار دیگر بر تمایل کشورش برای ادامه میانجیگری و برگزاری مذاکرات ایران و عربستان سعودی تاکید کرد.
«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیرش به عراق در گفت وگو با شبکه العالم در خصوص روابط تهران و ریاض گفته بود: بازگشت روابط ریاض با تهران را به حالت طبیعی هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و تعامل با عربستان سعودی استقبال کرده و با نقش‌آفرینی عراق پیشرفت خوبی در پنج دور گفت‌وگوهای قبلی داشته‌ایم و اکنون در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگوها هستیم.
وی با اظهار امیدواری به این‌که در این زمینه ناظر و شاهد اقدامات محسوس و نتایج ملموس و عملی باشیم، تصریح کرد، در برخی از موضوعات، توافقات اجرایی و عملیاتی شده اما همچنان موضوعاتی هست که بین ما و طرف سعودی در حال مناقشه است. ما معتقدیم که در نتیجه این گفت‌وگوها فضای مناسب برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در زمان خودش فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر گفت‌وگو، تعامل و بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :