19 دی: کرونا از سه سال گذشته تاکنون به عنوان میهمان ناخوانده، بسیاری از مردم را درگیر خود کرد و این روزها دوباره با ۲ رقمی شدن مرگ ناشی از این ویروس تهدیدی برای مردم در روزهای پایانی سال به ویژه ایام باستانی عید نوروز شده است، بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یک الزام برای همه به شمار می‌رود.
این روزها دوباره کرونا جان تازه‌ای گرفته و پس از مدت‌ها که روزهای بدون مرگ کرونایی را شاهد بودیم اکنون به مرگ دو رقمی و عدد ۱۵ نفر در یک روز رسیده‌ایم، از آنجا که عید باستانی نوروز هم در راه است، مردم باید برای ابتلا نشدن به این ویروس همچنان الزامی برای رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی داشته باشند.
اکنون میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور ۱۸ درصد است امابا توجه به اینکه موج هشتم کرونا با زیرسویه‌های امیکرون با همکاری مردم مهار شده است باید مردم همچنان به استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و رعایت نکات و مسائل بهداشتی اقدام کنند.
مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم انجام واکسیناسیون کرونا با بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن را یکی از مهمترین دلایل کنترل و مهار این ویروس می‌دانند، اما اکنون ۲ رقمی شدن مرگ و میرهای ناشی از کرونا در هفته جاری دوباره برخی نگرانی‌ها را به وجود آورده است.
کرونا در روزهای اول شیوع با مرگ ۲ نفر آغاز شد، اما فروردین ۱۳۹۹ با مرگ‌های سه رقمی و ابتلای پنج رقمی روزهای تلخ را برای همه یادآور شد، آبان و مرگ‌های سیاه و دلتا با روزانه ۷۰۰ نفر مرگ و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر مبتلای روزانه را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که واکسیناسیون سراسری این موج‌ها را خاموش کرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حجم وسیع واردات واکسن و بسیج عمومی برای انجام واکسیناسیون در دزهای اول، دوم، سوم و یادآور، روزهای تلخ کرونایی پایان یافت، اما آنچه دارای اهمیت است، با توجه به آغاز سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید انتظار می‌رود مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.
براساس آخرین به‌روزرسانی‌ها، پس از مدت‌ها یکی از شهرها در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی کشور از ۶ به ۱۳ شهر رسید. اکنون تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۴ به ۱۱۸ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۸ به ۳۱۶ شهر کاهش یافت.
واکسیناسیون راه مهمی برای پایدار ماندن کشور در برابر کرونا
دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون وضعیت کشور به دلیل استفاده درست از طرح سراسری واکسیناسیون کنترل شده است اما این روزها تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است؛ اگر سهل‌انگاری‌ها در رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم انجام شود، ویروس دوباره جان می‌گیرد.
حمیدرضا جماعتی افزود: بنابراین باید در محیط‌های بسته و پرازدحام از ماسک استفاده شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار جدی مردم باشد چون کرونا نشان داد که در محیط بسته و به دلیل اینکه افراد چهره به چهره روبه روی هم هستند امکان انتقال این ویروس وجود دارد.
وی تصریح کرد: همه اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر نشان داد که واکسیناسیون راه مهمی برای نجات کشور از این وضعیت و پایدار ماندن کشور در برابر کرونا است، از مردم می‌خواهیم برای تزریق واکسن کرونا زودتر به مراکز مربوطه مراجعه کنند تا دوباره به روزهای تلخ مرگ و میر کرونایی و اعمال محدودیت‌ها برنگردیم.
جماعتی ادامه داد: مردم باید با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن مسقف شلوغ، پرتردد و پرازدحام، وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها توجه داشته باشند و در فضاهای باز استفاده از ماسک الزامی نیست.
دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: در واقع توصیه‌های جدی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بهتر این ویروس است و باید این موضوعات از سوی مردم جدی گرفته شود زیرا کرونا نشان داد که با هیچ کسی شوخی ندارد و ممکن است به نوعی همه را درگیر این بیماری کند.
براساس آمارهای وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تاکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۳۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۸۹۳ رسید.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۶۳۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۳۶۸ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۲۷۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۲۸۳ دُز رسیده است.

  • نویسنده :
  • منبع :