19 دی: یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که رژیم صهیونیستی در ازای دریافت نفت و جای پایی برای نظارت بر رخدادهای داخل ایران، میلیاردها دلار تسلیحات به جمهوری آذربایجان داده است.
روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت: اسراییل طی دو دهه گذشته، ائتلافی راهبردی با جمهوری آذربایجان شکل داده است و به گفته منابع مطلع، در ازای دریافت نفت و ایجاد جای پایی در نزدیکی ایران، تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار  به این کشور می‌فروشد.
هاآرتص همچنین این ادعا را مطرح کرد که «طبق گزارش رسانه‌های خارجی، آذربایجان به موساد اجازه داده ایستگاهی را برای نظارت بر رخ‌دادهای داخل ایران ایجاد کند؛ ایران همسایه جنوبی آذربایجان است. جمهوری آذربایجان حتی فرودگاهی به منظور کمک به اسراییل در صورت تصمیم آن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده است.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره اقدامات موساد علیه ایران، نوشت: در گزارش‌های دو سال پیش آمده است که ماموران موساد، اسناد آرشیو هسته‌ای ایران را از طریق آذربایجان از ایران خارج کرده بودند.»
هاآرتص در ادامه نوشت: طبق گزارش‌های رسمی از آذربایجان، اسراییل در طی سال گذشته، از پیشرفته‌ترین تسلیحاتش، از جمله موشک‌های بالستیک، سامانه‌های دفاع هوایی و  جنگ الکترونیکی، پهپادهای کامیکازه و دیگر موارد را به این کشور داده است.
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: راب گاروِریک، مدیر بخش سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در باکو در سال ۲۰۰۹ گفته بود که «روابط آذربایجان با اسراییل با احتیاط اما نزدیک است. هر دو طرف دشواری‌های راهبردی طرف دیگر را درک می‌کند و هر دو ایران را یک تهدید امنیتی علیه موجودیت‌شان به حساب می‌آورند.»
روزنامه هاآرتص در همین راستا فاش کرد که یک هواپیمای باری از جمهوری آذربایجان، ۹۲ بار طی ۷ سال گذشته، در فرودگاه نظامی عوودا در نزدیکی ایلات فرود آمده است.
العربی الجدید در این باره نوشت که «این مساله نشان دهنده این است که اسرائیل اسلحه به جمهوری آذربایجان منتقل می‌کند.»
هاآرتش همچنین نوشت: براساس تحقیقات صورت گرفته، هواپیمای باری آذربایجانی از نوع ایلوشین از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۷۶ وابسته به شرکت سبکوی، ۹۲ پرواز به فرودگاه عوودا انجام داده است.
طبق گزارش هاآرتص، فرودگاه عوودا تنها فرودگاهی است که بارگیری مواد منفجره از آن مجاز است.

  • نویسنده :
  • منبع :