19 دی: معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید به هدف‌گذاری جذب ۵۰۰ هزار دانشجو در سال‌های آینده توجه کنیم، گفت: ما رقیب کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس در جذب دانشجوی خارجی هستیم و باید برای جذب دانشجویان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی در ایران برنامه‌ریزی شود.
علیرضا بیکدلی امروز در مراسم نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین الملل که در دانشگاه تربیت مدرس درحال برگزاری است با بیان اینکه سیاست خارجی ما ادامه سیاست داخلی محسوب می‌شود، گفت: ما در کشورهای خارجی با افتخار سیاست دانش بنیان و دانش محور و خردمندانه جمهوری اسلامی را پرچم داری می کنیم و از ثمرات آن بهره‌مند می‌شویم.
وی در ادامه اظهار کرد: افتخار می‌کنیم در هر دیداری که موضوع علم محوری ایران مطرح می‌شود، فارغ از بحث‌های مرتبط با سیاست، از ایران به بزرگی یاد می‌کنند و ما سربازان سیاست خارجی احساس غرور می‌کنیم و این نتیجه تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم است.
این مقام مسئول یادآور شد: در بیانیه گام دوم آنچه رهبر انقلاب به عنوان قله تعریف کردند در بستر بین المللی تعریف می شود. رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی در پرتو روابط بین المللی و ساخت وجه بین المللی از ایران است. یک مبلغ ایرانی باید بداند چگونه با دانشجویان خارجی رفتار کند. به همین جهت یکی از سیاست‌های ما سیاست همسایگی است و باید برای موفقیت مرزهای کشورمان به روی همسایگان گشوده باشد و این نکته را نقطه وصل خود به بستر بین الملل بدانیم.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه خاطر نشان کرد: باید در زمینه روابط با کشورهای همسایه تسهیلگری شود و نگرانی‌ها را کم کنیم و برای رفت و آمد به کشورهای همسایه ارزش قائل باشیم. در واقع ارتباطات همسایگی مسائل و وجوه انسانی دارد و جذب دانشجویان بین‌المللی نیز همین‌گونه است و آنچه تا کنون در این حوزه رخ داده باید تثبیت شود و در آینده رشد کند.
به گفته بیکدلی، باید در مسیر جذب دانشجویان خارجی از تجربه دیگران استفاده کنیم، زیرا در حقیقت در این زمینه رقیب کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان هستیم.
وی ادامه داد: وزارت خارجه نیز در بحث کنسولی مانعی را برای رفت و آمد اتباع ایجاد نمی‌کند. ما ظرف چند دقیقه به درخواست‌های تحصیل در ایران پاسخ می‌دهیم و در این امر صمیمانه در کنار وزارت‌ علوم هستیم.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه تقاضای ما این است که به ابعاد جهانی جذب دانشجویان بین‌المللی توجه شود، ادامه داد: مسئله جذب دانشجو موضوعی جهانی است و همه کشورها از این فرصت برای شکل دادن نظم بین‌المللی خود استفاده می کنند و ما هم باید چنین نگاهی داشته باشیم. ضمن اینکه این موضوع تنها به وزارت علوم مربوط نیست و همه باید در این هدف همکاری و تعامل داشته باشند.
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: کشور ما ظرفیت کافی دارد، اما تقاضای تحصیل در ایران اگر روبه رشد باشد، باید به هدف گذاری جذب ۵۰۰ هزار دانشجو در سالهای آینده توجه کنیم و باید برای جذب دانشجویان فرانسوی، آلمانی و انگلستانی در ایران برنامه‌ریزی شود.

  • نویسنده :
  • منبع :