19 دی: گزارش بورس اوراق بهادار در رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته، ساکنان سرزمین‌های اشغالی، 8.1 میلیارد شیکل از صندوق‌های سرمایه گذاری در تل آویو برداشت کرده و آن را به سرمایه گذاری‌های خارج از کشور و صندوق‌های ارزی منتقل کرده‌اند.
به گزارش عرب 48، رسانه های رژیم صهیونیستی همچنان به نقل از اقتصاددانان این رژیم درباره تبعات تصویب طرح بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای تضعیف قدرت دستگاه قضایی بر اقتصاد این رژیم هشدار می‌دهند.
وب سایت صهیونیستی «زمان یسرائیل» در گزارشی به نقل از یک اقتصاددان رژیم صهیونیستی آورده است که طرح تضعیف قوه قضائیه بر نرخ شیکل قبل از هر چیز دیگر تاثیرگذار است.
در این گزارش آمده است: شاخص‌های مرکزی بورس تل‌آویو با نرخ‌های بین 10 تا 15 درصد نسبت به بورس‌های آمریکا و اروپا کاهش یافته است؛ در حالی که قدرت شیکل در برابر دلار و یورو  نیز به افول خود ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود این کاهش به طور قابل توجهی ادامه داشته باشد. این امر باعث می‌شود که عموم صهیونیست‌ها نه فقط شرکت‌ها، سپرده‌های سرمایه‌گذاری خود را برداشته و به خارج از رژیم صهیونیستی منتقل کنند.
خروج سرمایه توسط ساکنان سرزمین‌های اشغالی در پی هشدار مقامات بانکی، اقتصاددانان و بسیاری از شرکت‌های با فناوری پیشرفته این رژیم مورد پیامدهای اقتصادی طرح کابینه نتانیاهو برای تضعیف قوه قضاییه صورت گرفته است.
در این گزارش آمده است که صهیونیست‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترکی که در سهام و اوراق بهادار در تل آویو سرمایه‌گذاری می‌کنند، پول برداشت کرده و آنها را به صندوق‌های مشابهی که در خارج از کشور به ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند، منتقل کردند.
در ماه فوریه گذشته، 1.5 میلیارد شیکل به صندوق‌هایی که در خارج از رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری می‌کنند، انتقال یافته که  بیش از پنج برابر بیشتر از ماه قبل است.
در مقابل، صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بدهی در تل آویو 4.3 میلیارد شیکل و 1.3 میلیارد شیکل از صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در ‌بورس اوراق بهادار تل آویو برداشت کردند.
گزارش بورس اوراق بهادار در رژیم صهیونیستی که دیروز یکشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته، ساکنان سرزمین‌های اشغالی، ۸.۱ میلیارد شیکل از صندوق‌های سرمایه گذاری در تل آویو برداشت کرده و آن را به سرمایه گذاری‌های خارج از کشور و صندوق‌های ارزی منتقل کرده‌اند.
این در حالی است که تا اوایل سال جاری، عموم ساکنان سرزمین‌های اشغالی به صندوق‌هایی روی می‌آوردند که به شکل شیکل در آنها سرمایه‌گذاری می‌شدند. با این حال، پس از کاهش قدرت شیکل، عموم صهیونیست‌ها شروع به سرمایه گذاری بیشتر در صندوق‌هایی کردند که به دلار سرمایه گذاری می کنند.
تامیر هرشکویچ، مدیر بخش سرمایه گذاری شرکت بیمه آیالون رژیم صهیونیستی، گفت: ما در حال ورود به دوره‌ای هستیم که همه شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و این دوره کوتاه نخواهد بود. سر و صدای اصلی در شرکت‌های املاک برای مسکن است که همه شرایط مالی علیه آنهاست.
وی افزود: داستان اصلاحات (طرح تضعیف قوه قضائیه) دراماتیک است و قبل از هر چیز بر نرخ شیکل تأثیر می‌گذارد. بورس در اسرائیل از ابتدای امسال به خصوص در ماه گذشته بیش از همه جهان کاهش یافته است
هرشکویچ افزود: از سوی دیگر، اگر قوانین قضایی مهار شود، این روند می تواند معکوس شود. اصلاح وضعیت ممکن است ابتدا در نرخ ارز نمودار شود.
بر اساس گزارش سایت زمان یسرائیل، صندوق‌های سرمایه گذاری در اسرائیل حدود 370 میلیارد شیکل را مدیریت می‌کن و تحولات مالی کنونی می تواند صنعت و همچنین سرمایه گذاری عموم صهیونیست‌ها در بورس اوراق بهادار رژیم صهیونیستی را به طور کامل تغییر دهد که با یک خطر آشکار و قریب الوقوع مواجه است.
این سایت به نقل از یک اقتصاددان تاکید کرد که بسیاری از عامه صهیونیست‌ها اکنون مسائل مربوط به سرمایه گذاری خود را بر اساس ایدئولوژی‌های خود مدیریت می‌کنند. کسانی که از وضعیت اسرائیل می‌ترسند و پول خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند، هنوز در اقلیت هستند. اگر کسانی که از اصلاحات حمایت می کنند به آنها بپیوندند، تعداد سرمایه گذارانی که می‌خواهند در خارج از کشور سرمایه گذاری کنند دو برابر خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :