19 دی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بیانیه اخیر مشترک ایران و آژانس مورد تأیید مجلس است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو آژانس تعهدات خود را در قبال بازرسی‌های دوره‌ای انجام می‌دهد.
حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص سفر اخیر رافائل گروسی به تهران و بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر سفر گروسی در راستای مأموریت‌های فنی، علمی و اجرایی آژانس باشد، پذیرفته شده است و جمهوری اسلامی ایران مشکلی با این موضوع نخواهد داشت و همکاری‌های داوطلبانه خود را همچون گذشته ادامه می دهد.
وی در عین حال متذکر شد: اگر این سفر مأموریتی با مقاصد سیاسی و از طرف برخی قدرت‌ها بوده باشد، طبیعی است که دستاوردی به همراه نخواهد داشت؛ چون ایران با مطالبات به‌حق خود را پیگیری می کند و ذره‌ای از حقوق ملت و اهداف و برنامه‌های خود کوتاه نخواهد آمد.
نماینده مردم ورامین در مجلس، ایران را کشوری مستقل و قدرتمند در منطقه معرفی کرد و گفت: جمهوری اسلامی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را بر اساس راهبردهای مشخص دنبال می‌کند و به‌عنوان کشوری بزرگ نیازمند استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی هسته‌ای است.
نوش آبادی خاطرنشان کرد: ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و از چارچوب تعهدات خود عبور نکرده و نخواهد کرد.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای گروسی با رئیس جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مواضع و تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای حاکمیتی است و همه مسئولان درباره آن هم عقیده هستند.
نوش آبادی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: تفاهم صورت گرفته در چارچوب قانون مجلس است و اجازه دسترسی‌های فراتر از قانون و معاهدات و پادمان‌ها داده نمی‌شود؛ قانون راهبردی دولت را ملزم کرده است تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، ایران نیز محدودیت‌ها را نپذیرد.
وی تصریح کرد: اگر طرف مقابل در موضوع برجام با حضور در میز مذاکره به تعهدات خود عمل کند، ما هم به نقطه اول برمی گردیم اما بدانند که با اعمال تحریم و محدودیت علیه ملت ایران، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
بیانیه مشترک ایران و آژانس مورد تأیید مجلس است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده، مورد تأیید مجلس است؛ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو آژانس تعهدات خود را انجام می دهد و مانعی برای بازدیدهای دوره‌ای بازرسان طبق مقررات پادمان و آژانس وجود ندارد.
نوش آبادی با تأکید بر اینکه برنامه غنی‌سازی بر اساس نیازهای کشور صورت می گیرد، اضافه کرد: اگر غربی ها می خواهند ایران چرخه سوخت هسته‌ای خود را محدود کند و درصد غنی‌سازی را کاهش دهد، باید به تعهدات خود بازگردند و به آن عمل کنند.
وی تأکید کرد: طبق بیانیه اخیر، بازرسی های آژانس در چارچوب پادمان صورت خواهد گرفت و اصولاً با افزایش سطح غنی‌سازی یا ورود مواد حساس‌تر به مؤسسه میزان بازرسی‌ها با توافق طرفین افزایش پیدا می‌کند.
جمهوری اسلامی دنبال ساخت بمب اتم نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که خواهان دسترسی به بمب اتم نیست و تبلیغات رسانه‌ای در این خصوص جنگ روانی و در راستای تبلیغ و ترویج ایران‌هراسی در منطقه است.
نوش آبادی اضافه کرد: ساخت بمب اتم با اصول و معیارهای دینی و اعتقادی ما سازگار نیست و با راهبردهای توسعه ایران نیز همخوانی ندارد و این اتهام، ظلم بزرگی به ملت بزرگ ایران است.

  • نویسنده :
  • منبع :