19 دی: فعال بازار طلا ضمن تاکید بر تعادل در بازار طلا و رفع هیجان‌های کاذب قیمتی در چند روز اخیر، از کاهش ۲ میلیون تومانی سکه خبر داد.
«محمد کشتی آرای» روز جمعه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی، بازار برخلاف هفته قبل که دچار هیجان شده بود، در چند روز اخیر معاملات برپایه شاخص‌های اقتصادی بود و هیچ هیجان کاذبی وجود نداشت.
وی ادامه داد: روز گذشته(پنجشنبه) بهای انس جهانی در آخرین معاملات به ۱۸۱۵ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۴۲ دلار کاهش قیمت را در بازارهای جهانی شاهد بودیم.
کشتی آرای افزود: همچنین در هفته گذشته کاهش نرخ ارز را در داشتیم در حالیکه در هفته‌های قبل بالاترین رشد قیمت را در بازار طلا، سکه و ارز را شاهد بودیم و این هفته سیر نزولی داشت و در نتیجه کاهش نرخ ارز و بهای انس جهانی باعث شد قیمت طلا در بازار داخل نزولی باشد.
این فعال صنفی گفت: در آخرین معاملات روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که در مجموع به طور متوسط در یک هفته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.
وی ادامه داد: سکه طرح جدید با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش، با قیمت هفتگی روز گذشته ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
کشتی آرای بیان کرد: در آخرین معاملات پایان هفته نیم سکه ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت. همچنین سکه های یک گرمی که این روزها طرفدار زیادی دارد و باید افزایش قیمت داشته باشد با یک میلیون کاهش قیمت به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داد.
وی افزود: کاهش قیمت طلا در بازار داخلی متاثر از افت نرخ ارز، بهای انس جهانی و کاهش حباب سکه بود یعنی با توجه به کاهش تقاضا حباب سکه هم تخلیه شد.
این فعال صنفی ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده که مبنای معاملات بازار است در معاملات پایان هفته به ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان کاهش یافته که به طور متوسط ۱۴۰ هزار تومان در مقایسه با ابتدای هفته کاهش قیمت داشت.
وی بیان کرد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳۲ هزار تومان کاهش قیمت به دو میلیون و ۳۰۴ هزار تومان رسید.
به گفته کشتی آرای، حباب سکه روز گذشته با کاهش دو میلیون تومانی، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در مقایسه با هفته گذشته که حباب سکه تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود تغییر قابل توجهی است.
وی اظهار داشت: در روزها و هفته‌های گذشته با توجه به هیجانات افزایش نرخ ارز، قیمت طلا نیز سیر صعودی داشت اما با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی بازار برخلاف هفته قبل که دچار هیجان شده بود در چند روز اخیر معاملات بازار برپایه شاخص‌های اقتصادی بود و هیچ هیجان کاذبی وجود نداشت و قیمت‌ها به تعادل رسیده بود و معاملات روال عادی داشت.
کشتی آرای درباره تاثیر عرضه شمش در بورس کالا بر بازار طلا گفت: پیش از این نیز شمش در بورس کالا عرضه می‌شد و این واگذاری توسط بانک مرکزی موجب می‌شود معاملات شفاف و واسطه‌ها حذف شود و قیمت‌سازی توسط دلال‌های را از بین می‌برد و بانک مرکزی تعادل را بر بازار ایجاد می‌کند و بازی سازی و قیمت سازی دلال‌ها از بازار خارج خواهد شد. به هر روی تعادل بر بازار حاکم است و نشانه افزایش قیمت در بازار وجود ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :