19 دی: معاون اول قوه قضاییه از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خواست برای محکومیت، تعقیب و مجازات عاملان شهادت سردار سلیمانی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق روز جمعه در نخستین روز نشست روسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای با محکوم کردن جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: عامل این جنایت به عنوان رئیس یک کشور به صراحت اقرار کرده و لازم است کشورهایی که دغدغه اجرای عدالت دارند برای تعقیب و مجازات عاملان همکاری کنند. 

وی به تشریح ساختار و وظایف قوه قضاییه و تبیین صلاحیت دادسراها و انواع محاکم پرداخت و سپس وظایف رئیس قوه قضاییه و اختیارات و جایگاه وی و وظایف دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح را تشریح کرد. 

معاون اول قوه قضاییه با بیان تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دوران همه‌گیری کرونا که به جان باختن تعداد قابل توجهی از کارکنان قوه قضاییه انجامید، برخی تجارب دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را از جمله قرنطینه و اعطای مرخصی به زندانیان، توسعه دادرسی غیرحضوری و الکترونیک، خودداری از اعزام زندانیان از زندان به محاکم و ارتباط برخط مقامات قضایی با زندانیان و تحقیق از آنها، توسعه مکاتبات و استعلام‌های الکترونیک، ابلاغ الکترونیک، بارگذاری لوایح وکلا و اصحاب دعوی در سامانه‌ها و دورکاری کارکنان دستگاه قضایی را برای شرکت‌کنندگان تبیین کرد. 

در روز نخست این اجلاس که در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه برگزار شد، روسای نظام‌های قضایی کشورهای هند، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس و معاون اول دیوان‌عالی چین ضمن معرفی مختصر ساختار نظام قضایی کشور متبوع خود، تجربه فعالیت‌های خود در زمان همه‌گیری کرونا را به اشتراک گذاشتند. 

از جمله تجارب کشورهای یادشده در زمان کرونا می‌توان به دورکاری کارکنان، دادرسی غیرحضوری و الکترونیک، ابلاغ الکترونیک، معالجه و درمان فوری زندانیان، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی درباره فعالیت نظام‌های قضایی در دوره کرونا، توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها، ارجاع برخط پرونده‌ها به وصل به سامانه‌ها و ارسال مکاتبات به صورت برخط اشاره کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :