19 دی: وزارت امورخارجه فرانسه از توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امورخارجه فرانسه پس از اعلام ایران و عربستان برای بهبود روابط میان دو کشور بیانیه‌ای منتشر و از توافق تهران و ریاض که با میانجی‌گری چین انجام شد، استقبال کرد.
وزارت امورخارجه فرانسه در بیانیه خود تصریح کرد: کاترین کولونا، وزیر امور خارجه از گفت‌وگو و هر ابتکار عملی که بتواند کمک ملموسی به کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بینجامد، حمایت می‌کند.
وزارت امورخارجه فرانسه در ادامه این بیانیه از ایران خواست تا از آنچه اقدامات بی‌ثبات کننده عنوان کرده است، صرف نظر کند.
همچنین آن کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه ضمن قرائت این بیانیه خاطر نشان کرد که فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان در دیدار با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود در پاریس وی را در جریان این توافق قرار داده بود.
در پی سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم  رئیسی به پکن و گفت‌وگوهای انجام شده میان رییس‌جمهور چین با رییس‌جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

  • نویسنده :
  • منبع :