19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه حمله ناجوانمردانه تروریستی به محل نشست خبرنگاران در دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در شهر مزار شریف افغانستان را به شدت محکوم کرد.
ناصر کنعانی روز شنبه ضمن ابراز تأثر و تأسف از شهادت و زخمی شدن جمعی از خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و رسانه در این اقدام تروریستی، با خانواده های داغدیده، مجروحان و نیز جامعه خبرنگاران افغانستان به خصوص در ولایت بلخ ابراز همدردی کرد و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمران و عاملان این گونه حملات سبوعانه تروریستی را دشمنان ثبات، امنیت و آرامش مردم همسایه و مسلمان کشور افغانستان توصیف کرد که اطلاع رسانی و روشنگری و نیز همزیستی بین آحاد مردم افغانستان را هدف قرار داده اند.

رسانه های افغانستان صبح شنبه، از وقوع انفجاری در حوزه دوم امنیتی شهر مزارشریف در جمع خبرنگاران و تعدادی از علمای دینی خبر دادند. برخی رسانه ها از زخمی و یا کشته شدن تعدادی از حاضران در این نشست گزارش می دهند.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) در توئیتی نوشت که دفتر نمایندگی این خبرگزاری و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در مزار شریف، هدف انفجار گرفته است.
صدای افغان نوشت: این رویداد صبح امروز در جریان برپایی یک همایش فرهنگی و تقدیر از خبرنگاران رخ داده‌است. شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش از جمله چند تن از اعضای دفتر مرکز تبیان و خبرنگاران آوا زخمی شده‌اند و دست کم دو نفر نیز جان باخته اند.
هویت جان باختگان و زخمی‌ها مشخص نیست؛ اما گفته می‌شود شماری از خبرنگاران نیز در میان زخمیان هستند.
در زمان وقوع انفجار ۲۵ خبرنگار در مراسم حضور داشته‌اند.
همچنین بر اساس گزارش صدا افغان، انفجار قوی بوده و هنوز از میزان دقیق تلفات احتمالی خبری در دست نیست. نیروهای امنیتی در محل وقوع رویداد و نیز اطراف بیمارستان حضور دارند و اجازه پوشش خبری مستقیم این حادثه را نمی‌دهند.
به گزارش رسانه افغانستانی طلوع نیوز، شاهدان عینی می‌گویند که این انفجار زمانی رخ داده است که خبرنگاران در یک برنامه خبری گردهم آمده بودند. هنوز مقام‌های محلی در این باره چیزی نگفته‌اند.
خبرنگار طلوع‌نیوز که در این انفجار بطور سطحی مجروح شده است، می گوید که شمار زخمی‌ها زیاد است.
به گفته خبرنگار این رسانه افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران و عالمان دین و برخی از مسوولان محلی در این نشست حضور داشتند. زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده اند. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی به محل رویداد رسیده‌اند.
تا کنون درباره علت این انفجار و ماهیت آن خبری منتشر نشده و هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

  • نویسنده :
  • منبع :