19 دی: یک رسانه آمریکایی توافق ایران و عربستان را یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سالهای اخیر دانست و گفت که این توافق آب سردی بر جاه طلبی‌های بنیامین نتانیاهو است.
 خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در تازه ترین تحلیل خود درباره توافق ایران و عربستان نوشت: از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران به عنوان رقبای دیرینه منطقه‌ای، موجی از شوک در خاورمیانه ایجاد کرد و ضربه نمادینی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل وارد کرد که تهدید ناشی از تهران را اولویت دیپلماسی عمومی و جنگ شخصی خود قرار داده است.
خبرگزاری آشوشیتدپرس روز شنبه به وقت محلی افزود: این تحول که نقطه اوج بیش از یک سال مذاکرات در بغداد و مذاکرات اخیر در چین است در سیاست داخلی اسرائیل نیز انعکاس داشت و اختلافات درون حزبی در این لحظات بحرانی از رژیم صهیونیستی را نشان داد.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: این توافق نشان دهنده یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سال های اخیر است. توافق میان ایران و عربستان، در اسرائیل ناامیدی و نارضایتی را به دنبال داشت.
آسوشیتدپرس ادامه داد: کارشناسان می گویند توافقی که روز جمعه بدست آمد آب سردی بر جاه طلبی های بنیامین نتانیاهو برای عادی سازی روابط با عربستان است. تصمیم عربستان سعودی برای تعامل با رقیب منطقه‌ای‌اش، اسرائیل را تا حد زیادی تنها گذاشته است، زیرا این رژیم کارزار انزوای دیپلماتیک ایران و تهدید به حمله نظامی یکجانبه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را رهبری می کند.
یوئل گوزانسکی، کارشناس خلیج فارس در موسسه مطالعات امنیت ملی، یک اندیشکده اسرائیلی گفت: این توافق ضربه ای به تصور و تلاش های اسرائیل در سال های اخیر برای تشکیل یک جبهه ضد ایران در منطقه است. اگر خاورمیانه را یک بازی برد و باخت برای ایران و اسرائیل درنظر بگیریم، یک برد دیپلماتیک برای ایران خبر بسیار بدی برای اسرائیل است.
دنی دانون، متحد نتانیاهو و سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل که اخیراً توافق صلح با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ را پیش بینی کرده بود، ناامید به نظر می رسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این توافق به شانس به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عربستان آسیب می زند، گفت: این توافق میان ایران و عربستان تلاش های ما را با مشکل مواجه می کند.
اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی،  در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشته است.
به گزارش ایرنا ، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.
خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.

  • نویسنده :
  • منبع :