19 دی: وزیر امور خارجه از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: همچنان تبادل ‌پیام‌ها با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها جریان دارد.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.
وی ادامه داد: ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.
توافق تهران-ریاض علیه هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست
امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و عربستان، گفت: توافق ایران و عربستان در راستای مصالح و منافع دو ملت و صلح و امنیت و توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود. این توافق علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان در منطقه شکل نخواهد گرفت. در عین حال به صورت گسترده از این توافق استقبال شده است.
امیرعبداللهیان افزود: توافق شد از زمان انتشار بیانیه ۳ جانبه (تهران- پکن- ریاض در روز جمعه) روابط دوکشور عادی اعلام شود و منتظر زمان نباشیم. همچنین ظرف ۲ ماه وزرای دو کشور برای بازگشایی سفارت، تبادل سفرا و بازگشایی سرکنسولگری در جده و مشهد دیدار داشته باشند.
وی ادامه داد: پیشرفت خوبی را در توسعه مناسبات با همسایگان در ماههای گذشته شاهد بودیم و از ماهها قبل ایده‌هایی درباره حل مشکلات با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مطرح بود.  
وزیر امور خارجه اضافه کرد: در جریان نشست بغداد ۲ در اردن، گفت‌وگوی اولیه‌ای با همتای عربستانی در اجلاس انجام شد. طرف سعودی بر آمادگی خود برای بازگشت روابط به حالت عادی تاکید داشت.  
امیرعبداللهیان افزود: همچین شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در زمان سفر به عربستان، ایده‌هایی را با ما در میان گذاشت. مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هم ملاحظاتی نسبت به مواضع منطقه‌ای ما و چین داشت و مقامات چینی را توجیه کرد که  گفت‌وگوها در چه چارچوبی می‌تواند به نفع منطقه و مناسبات آن باشد.  
وی گفت: در نهایت در سفری که رئیس‌جمهور به پکن داشت، همتای چینی در ملاقات خصوصی گزارشی از گفتگوهای خود با مقامات عالی عربستان ارائه کرد و برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض برای برون رفت از چالشها ایده‌هایی را مطرح کرد.  
وزیر امور خارجه اضافه کرد: آیت الله رئیسی مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و نگاه دولت را برای حل مشکلات با کشورهای منطقه و حرکت در مسیر گفتگو و شکل‌گیری همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کرد و در نهایت قرار شد که تهران و ریاض در پکن گفت‌وگو کنند اگر چه درباره سطح برگزاری این گفت‌وگوها ایده‌های مختلفی وجود داشت.  
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: توافق تهران و ریاض در راستای منافع صلح، امنیت ‌ توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود. از این توافق به شکل گسترده استقبال شده است اما موضوعات مربوط به یمن، سوریه، افغانستان و منازعه اوکراین ساز و کار مربوط به خود را دارد. جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه گفت‌وگو و مذاکره را در این چالشها و منازعات منطقه‌ای، محور اصلی می‌داند.  
امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم در چارچوب توافق انجام شده، علاوه بر دو ملت، همه کشورهای مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند. طبعا همه کشورها در راستای منافع خود اقدام می‌کنند و اینگونه نیست که در این توافق، تصمیمات کشورها و تصمیمات نیروهای مقاومت منطقه در مقابل تجاوزگری‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شود.  
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آیت‌الله رئیسی در تمام مراحل با دقت بر همه ابعاد کار، رفت‌وآمدها، دیدارها، نشستها در عمان، بغداد و نشست اخیر در پکن اشراف داشت و خرسندیم که در چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم با کشور همسایه و مسلمان، عربستان در این نقطه قرار داریم.  
وی خاطرنشان کرد: البته گفتگوها بسیار پر چالش بود، اما نکته مهم این است که این گفتگوها به یک نتیجه خیلی روشنی منجر شد.
طرف آمریکایی در اتخاذ تصمیم جرات و جسارت لازم را نداشت
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها اظهار کرد: برای ما رفع اتهام بی‌اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسأله مهم و یکی از خطوط قرمز است. در سفر اخیر رافائل گروسی به تهران، پیشرفت خوبی حاصل شد و همکاری نیرومندی میان سازمان انرژی اتمی و آژانس جریان دارد که نتیجه آن، تاثیر خوبی بر جمع‌بندی مذاکرات خواهد داشت.  
وزیر امور خارجه گفت: به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی در ارسال پیامها به مقامات آمریکایی گفتم که در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسارت لازم را به نمایش نگذاشته‌اند. در حالی که طرف ایران با عقلانیت، ابتکار و شجاعت، خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره مستقیم ایده‌های رو به جلو را مطرح کرده است. زمینه خوبی برای برای جمع‌بندی گفتگوهای گذشته وجود دارد و ما در مسیر خوبی قرار داریم و امیدواریم نتیجه خوبی حاصل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :