19 دی: وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه «الشرق الأوسط» گفت که ریاض آماده از سرگیری روابط و انجام دیدارها با جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش الشرق الأوسط، «فیصل بن فرحان» گفت: اصل در روابط بین الملل وجود روابط دیپلماتیک بین کشورهاست و این امر در مورد دو کشور همسایه به وسعت عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که مشترکات مذهبی، فرهنگی، تاریخی و پیوندهای تمدنی با یکدیگر دارند، تقویت می‌شود.
وی افزود: توافق با ایران با نظارت و میانجیگری جمهوری خلق چین پس از چندین دور گفت وگو در دو سال گذشته در عراق و عمان انجام شد. پادشاهی عربستان سعودی با درک نقش و مسئولیت خود در ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی به مسیر آرامش و کاهش تنش ادامه می‌دهد.
وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد، دستیابی ما به این توافق که منجر به از سرگیری روابط سیاسی شد، نشان دهنده تمایل مشترک ما برای حل و فصل اختلافات از طریق ارتباط و گفت وگو از راه‌های مسالمت آمیز و دیپلماتیک است. ما در عربستان امیدواریم صفحه جدیدی با ایران باز کنیم و افق همکاری را ارتقا دهیم که تأثیر مثبتی بر تحکیم امنیت، ثبات و پیشبرد توسعه و رفاه نه تنها در دو کشور بلکه در کل منطقه خواهد داشت.
بن فرحان همچنین گفت: من مشتاقانه منتظر دیدار با وزیر امور خارجه ایران بر اساس توافقات هستم تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سرگرفته شود.
وی افزود: خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده آماده می‌کنیم و طبیعی است که در آینده سفرهای متقابلی هم خواهیم داشت.
وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: یکی از مهم ترین الزامات باز کردن صفحه جدید با ایران، پایبندی به آنچه که بین دو طرف توافق شده و در مفاد بیانیه سه جانبه عربستان، ایران و چین تصریح شده، است.
بن فرحان در ادامه افزود: مصلحت دو کشور و منطقه ما در به کار انداختن مسیرهای همکاری و هماهنگی مشترک و تمرکز بر اولویت‌های توسعه به جای ملاحظات هژمونی و به گونه‌ای که منجر به دستیابی به آرزوها و امیدهای مردم و نسل‌های جوان منطقه شود، است.
وی با بیان اینکه ما مشتاقانه منتظر همکاری با آنها برای تحقق این خواست هستیم، گفت: ایران یک کشور همسایه است که ثبات و توسعه آن به نفع ثبات و توسعه منطقه است و در کل ما در عربستان سعودی برای این کشور چیزی جز خیر آرزو نمی‌کنیم.
وزیر خارجه عربستان افزود: ما از ایران می‌خواهیم به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید کند و برای اطمینان از این امر به همکاری با متحدان و دوستان ادامه خواهیم داد.
بن فرحان گفت: چین از روابط مثبت با هر دو طرف برخوردار است که به نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و برجسته کردن نگرانی‌های مشروع عربستان کمک کرد و ما امیدواریم که حمایت چین از توافق به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه ما و روابط حسن همجواری بین کشورهای آن کمک کند.
وزیر خارجه عربستان سعودی در پایان افزود: سه کشور منافع مشترکی در ایجاد یک محیط منطقه‌ای تحت حاکمیت صلح، امنیت و ثبات به منظور ایجاد و توسعه مشارکت‌های منطقه‌ای و بین المللی دارند که از طریق آن الزامات توسعه و شکوفایی اقتصادی مردم و کشورهای منطقه را فراهم می‌کنند.
روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.
اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :