19 دی: رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تهدیدها توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشد و از تحریم ها برای خود فرصت ایجاد کرده است و آمادگی داریم تجربیات خودمان را با کشور دوست بلاروس به اشتراک بگذاریم.
سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس‌ جمهور بلاروس در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران و انجام گفت و گوهای دوجانبه در نشست خبری مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: روابط ایران و بلاروس در این ۳۰ سال وجود داشته و در دولت سیزدهم این روابط بیشتر شده است. 
رئیس جمهور اراده دو کشور را در توسعه روابط در همه حوزه‌ها عنوان کرد و گفت که شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست.
آیت الله رئیسی این را هم گفت که هر دو کشور با یک جانبه گرایی مخالفند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود و از طرفی با توجه به ظرفیت خوب بین کشورهای مستقل به  پیشرفت ملت‌ها و دولت‌ها منجر خواهد شد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه بین دو کشور به امضا رسید، ابراز امیدواری کرد که امضای این اسناد گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم؛ در این ارتباط مذاکرات خیلی خوب و ثمربخشی با رئیس جمهور بلاروس داشتیم و به نظر می رسد می توانیم در قالب سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا نیز همکاری‌های خیلی خوبی داشته باشیم.
آیت الله رئیسی با ابراز امیدواری به اینکه توسعه روابط تهران و مینسک با توجه به منافع مشترک به همکاری بین‌المللی منجر شود، گفت: اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست. این روابط در سی سال وجود داشته است، اما پس از تشکیل این دولت روابط بیشتر شده و الان شرایط ما با گذشته قابل مقایسه نیست.
رئیس جمهور در پایان بار دیگر به رئیس جمهور بلاروس و هیات عالی‌رتبه آنان خوش آمد گفت و اظهار امیدواری کرد که این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :