19 دی: رئیس جمهور بلاروس گفت: در سال ۲۰۲۲ حجم تبادلات تجاری بین ایران و بلاروس نسبت به سال قبل ۳ برابر شده است که ظرفیت های همکاری دو کشور فراتر از این ارقام است.

الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در نشست مشترک با آیت‌الله از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با قدردانی از مهمان نوازی گرم و بسیار خوب و قدردانی از میزبانی رئیس جمهور ایران اظهار کرد: من آخرین بار ۱۷ سال پیش در تهران بودم و سفر رسمی به ایران داشتم. 

وی افزود: امروز به صورت مفصل همه موضوعات روابط دوجانبه را با رئیس‌جمهور ایران مورد بررسی قرار دادیم. دو رئیس جمهور موافق هستند که یک دوره‌ای توقفی در روابط ایجاد شده است اما خوشبختانه از این دوره توقف با موفقیت عبور کردیم. 

رئیس جمهور بلاروس با اشاره به امضای اسناد همکاری و تفاهم‌نامه‌ میان ایران و بلاروس اظهار داشت: اگر بتوانیم همه اینها را اجرا کنیم، می‌توانیم به هدف حجم تبادلات تجاری دوجانبه که ۱۰۰ میلیون دلار در سال است، دست یابیم. 

لوکاشنکو ادامه داد: ما با رئیس جمهور ایران در این موضوع موافقیم که تحریم دوره و زمان فرصت‌هاست و این فرصت کنونی را که برای دو کشور ایجاد شده، نباید از دست داد. 

وی افزود: بسیار خوشحال هستم که بگویم مواضع دو کشور در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار یکسان و همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت جهان عادل چندقطبی هستند. 

رئیس جمهور بلاروس عنوان کرد: این را هم بگویم که دو کشور اعتماد کامل به یکدیگر دارند و مردم دو کشور هم از توسعه روابط دو کشور حمایت می‌کنم. 

لوکاشنکو خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، حجم تبادلات تجاری ۳ برابر شده است اما همه ما می‌دانیم این سبک بسیار دور است از آن انتظار و فرصت هایی که دو کشور دارند. 

وی با بیان اینکه در گذشته اسناد توافق امضا شده بین کشورها به طور معمول اجرا نمی شدند، اظهار داشت: امروز فرصتی پیش آمد تا تاکید کنیم که هر آنچه در مورد آن توافق کردیم، باید بدون هرگونه حاشیه‌ به مرحله اجرا برسد. 

رئیس جمهور بلاروس بیان کرد: نکته مهم این است که همه روابط و تماس‌هایی که میان دو کشور ایجاد شده باید در چهارچوبی گسترده‌تر ادامه پیدا کند. 

لوکاشنکو عنوان کرد: هر دو کشور از دستاورهای علمی - فناوری بسیار خوبی برخوردار هستند و تصور می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها باید در آینده به مرحله تجاری و بازرگانی هم برسند. 

وی یادآور شد: هجدهم ماه مارس تاریخ بسیار مهمی در روابط دوجانبه و رویداد سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. 

رئیس جمهور بلاروس گفت: این سی‌امین سالگرد برقراری روابط دوجانبه بهانه بسیار خوبی است که سطح روابط را به سطح بسیار بالاتری ارتقا دهیم. امروز با همکار خوبم آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در این مورد صحبت کردیم و از این فرصت استفاده کردیم. 

لوکاشنکو افزود: همکاری‌های ما در زمینه‌های مختلفی از جمله انسانی و بشردوستانه ادامه دارد. همانطور که می‌دانید امروز همکاری‌ها در بعد پارلمانی هم توسعه پیدا خواهد کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد که اجرای نقشه راه و برنامه جامع همکاری‌ها، موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی که امروز به امضا رسید، به توسعه هرچه بیشتر و بلندمدت روابط دو کشور کمک کند. 

رئیس جمهور بلاروس در پایان از آیت الله رئیسی دعوت کرد که بلاروس سفر کند تا بتوانیم ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه را در میزبانی کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :