19 دی: معاون اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد از توافقات و تفاهم ها برای ایجاد منطقه مشترک آزاد تجاری بین ایران و عراق خبر داد.

«احمد جمالی» در گفت و گو با ایرنا گفت: در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق موضوع ایجاد مناطق آزاد مشترک مطرح شد و با توجه به اینکه اخیرا ۷ منطقه به مناطق آزاد تجاری کشور اضافه شده و سه منطقه (مهران، قصر شیرین و مریوان و نیز منطقه پیشتر تاسیس شده اروند) همجوار با کشور عراق است، وجود این ۴ منطقه آزاد در مرز ایران و عراق می تواند ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی مناسبی را برای کشور حاصل کند. 

جمالی افزود: در جلسه های دیروز و امروز کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق درباره سازوکار ایجاد مناطق مشترک بحث و رایزنی شد. خوشبختانه طرف عراقی با کلیت موضوع تاسیس مناطق مشترک تجاری موافقت کرد و مقرر شد که ما روی ایجاد یک منطقه آزاد مشترک (مرزی یا در صورت توافق در داخل خاک دو کشور) بتوانیم فعالیت مشترک داشته باشیم. 

معاون اقتصادی مناطق آزاد ادامه داد: قرار شد که دو طرف بتوانند دفاتر نمایدگی خود را در مناطق آزاد یکدیگر افتتاح کنند و مقرر شد طی ماه های آینده منطقه ای را به عنوان منطقه مشترک، تعیین کنیم. 

بر اساس توافق، مقرر شده در دو تا سه ماه آینده کارگروه ویژه ایجاد این مناطق تشکیل و تصمیم گیری لازم درباره ایجاد این مناطق مشترک انجام شود. 

معاون اقتصادی مناطق آزاد کشور تاکید کرد که ایجاد این مناطق مشترک تجاری بین ایران و عراق با توجه به حجم تجارت تقریبا ۱۰ میلیارد دلاری، می تواند به توسعه و تقویت چشمگیری در بازرگانی و مبادلات دو طرف منجر شود. 

هیات ۷۰ نفره جمهوری اسلامی ایران به ریاست «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی در این نشست ها با طرف های عراقی در راس ۶ کمیته شرکت کرد. 

«ستار جبار الجابری» معاون وزیر بازرگانی عراق نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: توافقات شامل بسیاری از همکاری های راهبردی از جمله توسعه روابط تجاری دو کشور، پرونده های آب و رودخانه های مشترک، پرونده های سیاسی، موضوع ارتباط خط راه آهن بین دو کشور، مسائل مرزی و حمل و نقل جاده ای می شود و قرار است امروز دوشنبه به امضا برسد.

 

 

 

  • نویسنده :
  • منبع :