19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مولد سازی اموال دولت به معنای خصوصی سازی نیست.اموال غیر منقول دولت به صورت مزایده فروخته شده و به خزانه واریز می‌شود.
 محمدباقرقالیباف شامگاه دوشنبه (۲۲ اسفند) در گفت‌و گو زنده تلویزیونی با مردم درباره ابعاد مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در امسال به دلیل اینکه باید هم برنامه هفتم توسعه و هم لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب می‌شد، اما از آنجا که برنامه با تاخیر به مجلس رسید، همان برنامه ششم توسعه را تمدید کردیم تا دولت طبق برنامه ششم توسعه بودجه را به مجلس تقدیم کند.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در بررسی لایحه بودجه، مجلس و کمیسیون تلفیق به صورت سه شیفت بررسی را در دستور کار قرار داد و به شورای نگهبان ارسال شد و امیدواریم تا پایان هفته جاری موارد اصلاحی شورای نگهبان در مجلس به تصویب برسد و ایرادات پس از اصلاح به شورای نگهبان ارسال شود.
وی درباره اعداد ارقامی که در لایحه بودجه مصوب شد، عنوان کرد: مجموعه بودجه‌ای که مجلس بررسی می کند، دو بخش است. یکی بودجه اختصاصی دولت و دیگری بودجه عمومی است. در بودجه اختصاصی درآمد و هزینه به خزانه واریز می‌شود و بودجه عمومی نیز که حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. همچنین در بودجه عمومی و اختصاصی که حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.
وی در ادامه تصریح کرد:  مجلس در کل بودجه دولت و شرکت‌ها، سعی کرد که سقف بودجه افزایش نیافته بلکه به میزان ۲.۶ سقف بودجه کاهش یافت. همچنین در حوزه بودجه عمومی حدود ۴ درصد که نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، لایحه بودجه افزایش یافت که بسیار ناچیز است. دلیل آن هم است که به رغم پیشنهادهای نمایندگان، سقف لایحه بودجه را در درآمدها افزایش ندادیم تا بودجه دچار ناترازی و کسری نشود.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: اگر بودجه دچار کسری عملیاتی شود سبب افزایش تورم و نقدینگی می‌شود. به عبارتی تمام توجه مجلس در بررسی لایحه بودجه این بود که هم به معیشت مردم توجه شود و هم اینکه سقف افزایش نیابد که به نظر می رسد مجلس در این باره موفق باشد.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آئین‌نامه مولدسازی در ۱۲ مورد اصلاح شده است و هیئت سه نفری بر مولدسازی نظارت خواهد کرد، گفت: مولد سازی به معنای خصوصی نیست، مولد سازی در اموال غیر منقول و مازاد دولتی انجام می‌شود. و از طریق مزایده به فروش رسیده و منابع حاصل از مولد سازی نیز به خزانه واریز خواهد شد، وزارت علوم، آموزش و پرورش و بهداشت هر چه قدر اموال مازاد خود را بفروشند ۱۰۰ در صد به همان وزارتخانه اختصاص خواهد یافت .
وی در واکنش به برخی ابهامات در مورد غیر قانونی بودن مولد سازی تاکید کرد: از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۴۰۱ در بیش از ۱۲ قانون دولت مکلف شده که اموال مازاد خود را به فروش برساند، اما نتوانسته این کار را انجام دهد چون دستگاه ها مخالفت می‌کنند.در دولت قبل هم این موضوع مطرح شد.
قالیباف گفت:دیشب در جلسه سران قوا آیین نامه ای برای اجرای قانون مولد سازی تصویب شد و مقرر شد مولد سازی به صورت کاملا شفاف انجام شود، فروشنده و قیمت مزایده مشخص باشد.نظارت ها به طور دقیق انجام خواهد شد، هیات سه نفره شامل نماینده رئیس مجلس، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه بر هیات ۷ نفره نظارت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: هرکس خلاف آئین‌نامه مولدسازی کاری کند هیچ مصونیتی ندارد.
قالیباف گفت: درخصوص کنترل قیمت ارز دولت و مجلس یک تصمیم واحد گرفتند و کار را انجام می‌دهند. البته مسائل اقتصادی بنیادی مانند نقدینگی، تورم، ناترازی بانک‌ها در کاهش ارزش پول ملی و رابطه آن با ارز اثرگذار است و باید برای آنها اقدامات جدی و اساسی انجام دهیم که یک بخش از آن همین اصلاح ساختار بودجه است.
وی افزود: دومین مسئله نیز موضوع نحوه مدیریت است. بانک مرکزی باید در عرضه و تقاضای ارز نظارت داشته باشد. بر اساس قانون مسئولیت سکه و ارز با بانک مرکزی است و باید بر سبد ارزی، تنوع ارزی و محل جغرافیای آن اشراف داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احساس من این است که بخشی از بانک مرکزی به هر دلیلی اشرافش آنطور که باید و شاید نبوده است. مثلاً بخش دولتی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که درآمد ارزی دارند نمی‌تواند بگویند درآمد بخش خودمان را خودمان بگیریم بلکه باید بانک مرکزی برای آنها تصمیم بگیرد.
وی افزود: موضوع سوم نیز این است که ما میدان و فعالیت‌های میدانی و بازار آزاد داریم که واقعاً من معتقدم دشمنان جمهوری اسلامی در آن بخش شیطنت می‌کنند و اثرات روانی درست می‌کنند تا شاید قیمت‌ها بالا و پایین کنند؛ لذا مهم است که آن را نیز مدیریت کنیم. به همین جهت است که می‌گویم قیمت ارز قیمت مقطوع نیست ولی باید ثبات در ارز وجود داشته باشد و لجام‌گسیخته نباشد.
قالیباف در پایان با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: اولاً به هر حال اتفاق خوبی در حوزه دیپلماسی رخ داد. یکی از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران، دولت و مجلس اولویت تعامل با همسایگان در زمینه‌های سیاسی، تجاری، همکاری‌های فرهنگی و ارتباط با سازمان‌های منطقه‌ای بود.
وی افزود: ما برای ارتباط با عربستان هیچ پیش‌شرطی نداریم که نهایتاً منجر به این توافق در پکن شد. انشالله در کمتر از دو ماه سفارتخانه‌های دو کشور باز می‌شود و همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی به روال عادی برمی‌گردد و اثر خودش را در حوزه کشورهای خلیج فارس و کشورهای منطقه خواهد گذاشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و عربستان دو کشور تأثیرگذار و مهم در منطقه غرب آسیا هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :