19 دی: سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه ۲۲ هزار نفر در حوادث اخیر مورد عفو قرار گرفته‌اند گفت: البته از این تعداد برخی آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد.
مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اعیاد شعبانیه اظهارداشت: روز شهید و یاد و خاطر شهدای عزیز انقلاب اسلامی را پاس می‌داریم.
وی در ابتدای جلسه مورد گزارش تحقق شعار سال در دستگاه قضائیه افزود: با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانش بنیان و کارآفرین از همه ظرفیت‌ها در سراسر کشور بهره مند و با استفاده از توانایی‌های موجود استفاده تا موانع پیش رو برطرف و با کمک دانش بنیان‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در سازمان بازرسی در ۹ ماهه ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال و ۲۶ پرونده در راستای تحقق شعار سال تشکیل و ۷۳۰ فقره پرونده در مورد تولید و سرمایه گذاری تشکیل که تعدادی در راستای رفع مشکلات صورت پذیرفته است.
ستایشی گفت: همچنین ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده در دیوان عدالت اداری درباره موضوع شعار سال جاری مطرح شده است.
وی اعلام کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری در زندان‌ها برای ۸۳ هزار نفر دوره‌های آموزشی برگزار و برای ۵۱ هزار گواهینامه آموزشی در زندان صادر شده است.
ستایشی گفت: همچنین در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان‌ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه صورت گرفت و کیت‌های مختلف مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد.
سخنگوی قوه قضائیه با اعلام گزارش برخی استان‌ها گفت: به طور مثال در قزوین ۵۲ واحد تولیدی حمایت و موانع تولید در ۴۵ شرکت مرتفع شده و از بیکاری تعداد زیادی جلوگیری شده است.
به دنبال نقد هوشمندانه و مؤثر هستیم
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره جشنواره تقدیر از نقد برتر درباره قوه قضائیه، با اشاره به اینکه به دنبال نقد هوشمندانه و مؤثر هستیم، بیان کرد: این جشنواره در راستای تحقق اصول مختلف قانون اساسی از جمله بند ۲ اصل ۱۵۶ مبنی بر وظیفه قوه قضائیه نسبت به احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و در راستای تحقق راهکارهای سند تحول قضائی نسبت به توزیع فرهنگ نظارت همگانی در قالب توصیه به نقد سازنده قوه قضائیه با دعوت از آحاد مردم، نخبگان، صاحب نظران و اندیشمندان اهالی رسانه برگزار شد.
وی افزود: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی آغوش خود را نسبت به دریافت نظرات در خصوص نقد رفتار و اقدامات گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران نمی‌داند بلکه آن را مایه پیشبرد بهتر امور و رشد و تعالی همه جانبه می‌داند.
ستایشی تصریح کرد: تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت انجام گفت‌وگوی رو در رو با آحاد مردم و شنیدن مشکلاتشان، می‌تواند به فرهنگی رایج در سایر دستگاه‌های حاکمیت مبدل شود.
۲۷ ابر بدهکار بانکی در یک گروه خودرویی
وی در پاسخ به پرسشی درباره ابر بدهکاران بانکی گفت: چون این موضوع را خود دادستان اعلام کرده بهتر بود از ایشان می‌پرسیدید البته این موضوع مربوط به یک گروه خودرویی است که ۲۷ متهم دارد و اتهام متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده که قرار تأمین قانونی برای متهمین صادر و با وثیقه فعلاً آزادند.
۸۲ هزار نفر مشمول عفو اخیر شدند
وی درباره آمار کسانی مورد عفو اخیر قرار گرفته‌اند، گفت: کل این افراد ۸۲ هزار نفر اند که البته دو دسته‌اند برخی متهمین و محکومین اغتشاشات اخیر و برخی محکومین سال‌های قبل که ۲۲ هزار نفر مربوط به حوادث اخیر بود که البته این به معنی این نبوده که همه این ۲۲ هزار نفر در زندان بوده‌اند بلکه برخی قبلاً با قید تعهد آزاد شده بودند و عفو به آنها، زوال سابقه می‌دهد و از تعقیب کیفری معاف می‌شوند.
ستایشی اظهارداشت: از آمار ۸۲ هزار نفری که در ابتدا عنوان شد، ۶۰ هزار نفر پس از عفو، از زندان آزاد شدند و همچنین از این تعداد نیز ۳۴ هزار نفر براساس معیارهای تبیین شده از تخفیف در مجازات بهره‌مند شدند.
وی افزود: ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر از ادامه تعقیب معاف و یا از زندان آزاد شدند.
پرونده رضا کیانیان در مرحله تحقیقات مقدماتی است
وی درباره پرونده رضا کیانیان گفت: ایشان مرتکب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی شده و پرونده در شعبه ویژه بازرسی دادسرای عمومی انقلاب در مرحله تحقیقات مقدماتی است و نتیجه که مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع رسانی می‌شود.
ستایشی بیان کرد: زیباکلام و منصوری) هم متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است
وی درباره نتیجه پرونده ۳ روزنامه بیان داشت: این سه روزنامه برخی اقداماتی انجام داده‌اند که شایسته نبوده و قابل دفاع نیست پرونده در تحقیقاتی مقدماتی و در حال رسیدگی است.
ستایشی در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای فرار سینا استوی گفت: از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر وی صدای من را دارد به او می‌گویم تبعیت کن و بر اساس قرار وثیقه که صادر شده خودت را معرفی کن.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: با ۱۲۶ میلیارد تومان مطابق قانون این فرد آزاد شده و ایشان را احضار کرده‌اند ولی مراجعه نکرده و قانون گذار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
سرانجام پرونده آتش سوزی در زندان اوین
ستایشی در مورد پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد و وعده گرفته‌ایم تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر شود.
وی درباره پروند سفارت آذربایجان گفت: به لحاظ حساسیت و توجه مجموعه به این پرونده، موضوع در مرحله رسیدگی است و تحقیقات ادامه دارد.
وی درباره ماجرای اخیر در جلوی یکی از مدارس و اتفاق پیش آمده برای یک خانم اظهارداشت: فرد دستگیر شده عضو فراجا نبوده است. کمتر از چند ساعت این مسأله بررسی شد دادسرای نظامی تهران ورود یافت و آن مرد دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد. قرار کیفری صادر و تصمیمات و صدور قرار نهایی صادر خواهد شد در مورد آن خانم بنده نمی‌دانم پرونده تشکیل شده است یا خیر.
آخرین اخبار از ماجرای مسمومیت در مدارس
سخنگوی قوه قضائیه در باره ماجرای مسمومیت در مدارس گفت: ابتدا بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم. در استان فارس ۸ نفر بازداشت شده‌اند و مرتبطین احتمالی هم تحقیقات در مورد آنها انجام و نتایج اعلام می‌شود.
وی گفت: قوه قضائیه هیچ مسامحه‌ای با سر حلقه‌های احتمالی این موضوع نخواهد داشت و با برهم زنندگان امنیت روان مردم و کسانی که مواد مرتبط با این مسأله را تهیه می‌کنند با قاطعیت برخورد و اشد مجازات بر اساس تصمیم دادگاه خواهند داشت.
دستگیری اخلالگران ارزی
وی درباره دستگیری اخلالگران ارزی در برخی استان‌ها گفت: پرونده‌هایی در این زمینه در دادسرای حوزه قضائی تشکل شده است. ۶ نفر در تهران به اتهام قاچاق ارز دستگیر شده‌اند. همچنین دو باند بزرگ با ۷.۵ میلیون یورو در دو شهرستان آذربایجان غربی دستگیر شده‌اند.
برخورد با شایعه پراکنی سلبریتی ها
ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه قوه قضائیه و دادستانی در رابطه با شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه انجام این اقدامات، چه برنامه و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضائی تشکیل شده است، گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است.
وی افزود: با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: در این رابطه نیز پرونده‌های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.
پرونده فیلیمو منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا فیلیمو توقیف نشده و با وجود ارتکاب جرم برخورد قضایی صورت نگرفته است، گفت: یک قاعده قانونی به نام اصل قانونی بودن جرم و مجازات وجود دارد که بر اساس این قاعده هیچ فعل یا ترک فعلی از منظر قانون گذار جرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد.
وی افزود: این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی بوده و اتخاذ تصمیم نیز صورت گرفته و نتیجه به این صورت است که در رابطه با فیلیمو یک اعلام طرح شکایتی صورت گرفته است و صرف نظر از اینکه مرجع طرح کننده شکایت واجد سمت است یا خیر به شعبه بازپرسی ویژه در رابطه با جرایم صوت و تصویر فراگیر ارجاع شده است ودر نهایت پرونده در شعبه مورد بحث مورد رسیدگی واقع شود و قاضی به این تصمیم رسید که در خصوص این پرونده و متهم پرونده، قرار منع تعقیب صادر کند.
ستایشی گفت: بنابراین این پرونده منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد و مرجعی که اعلام موضوع را کرده به این تصمیم از ناحیه شعبه مربوطه اعتراض کرده است و برای اینکه ابهامی نباشد پرونده امر به دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۲ ویژه کارکنان دولت) ارجاع شده و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است و به محض وصول نتیجه اطلاع رسانی انجام می‌شود.
۹۸۹ زندانی از تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وام دریافت کردند
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با برنامه دستگاه قضا برای اینکه تعداد بیشتری از زندانیان بتوانند از مزایای اشتغال در زندان استفاده کنند چیست؟ و آیا دولت هم همکاری در این زمینه داشته دارد؟، گفت: همانطور که روز گذشته در جلسه مشترک با سخنگویان سایر قوا مطرح کردم، قوه قضاییه نیاز به مساعدت و همراهی دیگر قوا در ابعاد مختلف دارد؛ از جمله در برنامه سازمان نیروی انسانی، پشتیبانی و امور راهبردی، تصویب مقررات مناسب با حجم فرایند و پیگیری مجدانه برای تحقق مصوبات دارد.
ستایشی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ همکاری و اقدامات خوبی از سوی دولت و مجلس صورت گرفت، افزود: برای سال بعدی نیز نوید همکاری و مساعدت دادند. چشم امید به برنامه هفتم توسعه داریم و انشالله این موارد قانونی، محقق شوند. این قوانین سنواتی در قانون بودجه تجلی یابد انشالله شاهد رفع مشکلات باشیم.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: ۹۸۹ زندانی از تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وام دریافت کردند که جمع کل مبلغ دریافتی ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است. بازگشت زندانیان شاغل که حین ۲ سال قبل آزاد شده اند به طور تقریبی به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است و این نشان از بازدارندگی این اقدام است.
وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها برنامه هایی دارند؛ توسعه زیرساخت‌های اشتغال زندانیان در زندانها، جذب کارآفرینان علاقمند به سرمایه گذاری در توسعه اشتغال زندانیان، پایدار کردن اشتغال زندانیان پس از دوره حبس، کاهش نرخ بازگشت زندانیان به زندان، از جمله این موارد است.
ستایشی خاطرنشان کرد: براساس بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ میزان کل تسهیلات اهدایی به سازمان زندان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۳۰۰ میلیارد تومان به اشتغال زندانیان حین حبس و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به اشتغال زندانیان پس از حبس اختصاص یافته است که نتایج آن مشخص است.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان طرح کارافرینی توسط زندانیان آزاد شده و کارافرینان به بانک‌های عامل ارسال شده است همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات موصوف با تعهد ایجاد ۲ هزار و ۵۹۰ فرصت شغلی پابدار جذب شده است.
وی با بیان اینکه در خصوص همکاری بانک‌ها و دولت با قوه قضاییه این موارد قابل طرح است، گفت: امسال با توجه به رشد ۱۰ برابری میزان تسهیلات تخصیصی، تبصره ۱۶ نسبت به سال قبل کمک شایانی از سوی دولت به توسعه کارآفرینی و فرهنگ کار در زندان‌ها صورت گرفته است.
سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: براساس برنامه اعلامی از سوی بانک مرکزی به بانک عامل اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارد و منابع بانکی به طبع محدودیت دارد و ممکن است نتوانند تعهدات را کامل انجام دهند و مطلوب است بانک مرکزی به این مهم عنایت کند.

  • نویسنده :
  • منبع :