19 دی: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهدیشهر گفت: تأیید یا تکذیب هر گونه ارتباط بین پوست یوزپلنگ کشف‌شده در این شهرستان با مادر «آذر» و «توران» منوط به جواب آزمایش ژنتیک است.

فرمانده انتظامی مهدی‌شهر سمنان از دستگیری قاچاقچی پوست یک قلاده یوزپلنگ آسیایی و کشف یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز در این شهرستان خبر داده بود. پیدا شدن پوست یوزپلنگ به همراه اسلحه گمان‌زنی‌ها را به سمت شکار یوز توسط این فرد برد و از زمان اعلام این خبر عده‌ای از دوستداران محیط زیست گمانه‌زنی کردند که پوست کشف شده مربوط به مادر «آذر»و «توران» است.
حسن قاضی‌نژادفرمانده انتظامی مهدی‌شهر گفت:پوست یوزپلنگ آسیایی کشف شده در مهدی‌شهر برای انجام نمونه‌گیری به منظور بررسی‌های تخصصی و انجام آزمایش ژنتیک به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ارسال شد.
وی ادامه داد: پوست یوزپلنگ آسیایی قاچاق کشف شده در مهدیشهر بر اساس نظر کارشناسان بیش از ۲ تا ۳ سال ممکن است قدمت داشته باشد، پوست یوزپلنگ آسیایی کشف شده در مهدیشهر دباغی شده و دارای شکستگی است که گمان قدیمی بودن پوست را قوت می‌بخشد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهدی‌شهر بیان کرد: اداره حفاظت محیط زیست مهدی‌شهر در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری پوست یک قلاده پوزیلنگ توسط شخصی در این شهرستان، موضوع را مورد بررسی قرار داد و پس از تأیید صحت موضوع با همراهی پلیس و دادگستری مهدی‌شهر فرد خاطی دستگیر شد.
یازدهم آذر ۱۴۰۱ خبر رسید ۲ توله یوز(بین ۱۸ تا ۲۰ روزه که بعدها «آذر» و «توران» نام‌گرفتند) توسط یک چوپان در پناهگاه حیات‌وحش توران زنده‌گیری شد. ماجرا از این قرار بود که چوپانی روز پنجشنبه دهم آذر حین چرای دام در این پناهگاه صداهایی می‌شنود، به سمت آن می‌رود و در نهایت ۲ توله‌ یوزپلنگ را می‌بیند؛ سپس، آنها را گرفته و به منزل می‌برد، آن شب با شیر گوسفند توله‌ها را تغذیه می‌کند، روز بعد موضوع را به حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گزارش می‌کند، محیط‌بانان به سرعت توله‌ها را به محل زنده‌گیری برمی گردانند تا شاید مادر به سراغشان بیاید.
مادر پیدا نشد و محیط‌بانان به علت سردبودن هوا مجبور شدند توله‌ها را به جای گرمی برسانند، همچنان به تلاش برای یافتن مادر ادامه دادند، اما از مادر توله‌ها در آن محدوده بر پایه گشت‌زنی و نظارت از طریق دوربین تله‌ای خبری نبود.

  • نویسنده :
  • منبع :