سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۶۶ مورخه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ با عنوان «بی‌ثباتی در بازار ارز» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بازار سکه و ارز از ظهر روز دوشنبه بیست و سوم اسفندماه با شرایط تازه‌ای روبر شده است. به نظر می‌رسد حالا تأثیر اخبار مثبت سیاسی موجود در حال تخلیه است و بازار بار دیگر قصد دارد به شرایط پیشین خود بازگردد.
افزایش دوباره نرخ دلار در حالی رخ داد که حتی برخی فعالان بخش خصوصی از قیمت‌های کمتر از چهل هزار تومان برای دلار سخن گفتند و تأکید داشتد باز شدن ارتباطات درهمی ایران و امارات، خریداران ارز را با زیان مواجه می‌کند.
متأسفانه باید اذعان کرد وضعیت اقتصادی روز به روز فشار را بر مردم تنگ‌تر کرده و از قرار معلوم دولت رئیسی هم برنامه‌ای برای رفع این تنگناها ندارد که هیچ، حتی خود عامل تشدید وضعیت فعلی شده است.
بازارهای ارز، طلا، مسکن، خودرو، کالاهای اساسی و ... همه امروز پر از تلاطم است و دیگر کسی را یارای مدیریت این بازارها نیست و گویی کار به حال خود رها شده است. این وضعیت حتی با انتقاد نمایندگان مجلس اصولگرای یازدهم نیز مواجه شده است.
در این ارتباط یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی، گفت: اکثر شعارهایی که دولت در زمینه اقتصادی داده بود، تحقق پیدا نکرده است. قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود که دیگر رانتی در اختلاف این ارز با ارز ۲۳ تومانی نباشد، ولی ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸۵۰۰ تومان رسید و از آن طرف، ارز ۲۳ هزار تومانی تا ۶۰ هزار تومان بالا رفت. پس اختلاف قیمت ارز همچنان وجود دارد و فشارش به خانواده‌ها منتقل شد و متأسفانه، چیزی هم دست مردم را نگرفت.
وی افزود: چرا باید قیمت دلار به ۵۰ تا هزار ۶۰ تومان برسد؟ مگر چه اتفاقی در کشور افتاده؟ آیا زلزله و سیل آمده؟ آیا تحریم جدیدی به تحریم‌های گذشته اضافه شده است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که دولت باید شفاف به آن جواب دهد.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت بازار ارز؛ ارزیابی اقدامات دولت تصریح کرده است: بخش قابل‌توجهی از اقدامات دولت در ماه‌های گذشته معطوف به کاهش بی‌ثباتی ارز بوده، اما این اقدامات برای کاهش نوسانات نرخ ارز نه‌تنها به کنترل نرخ ارز منجر نشد بلکه به شرحی که در گزارش مورد اشاره قرار گرفته است، خود به عامل تشدید بی‌ثباتی بدل شد.


  • نویسنده :
  • منبع :