19 دی: عضو انجمن متخصصین پوست و مو ایران گفت: تبلیغات سودجویانه و فریبنده در مورد جراحی های زیبایی پوست و مو گمراه کننده است و باعث می‌شود افراد متقاضی دچار عوارض جبران ناپذیری شوند.
محمدحسن ناصح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه تقاضا برای انجام جراحی های زیبایی پوست و مو به خصوص در زنان ایرانی زیاد است و در این فضا برخی از افراد سودجود و غیرحرفه ای با راه اندازی کسب و کار با تبلیغات دروغین در شبکه های اجتماعی، مردم را فریب می دهند در حالیکه سلامت شوخی بردار نیست.
وی اظهارداشت: بسیاری از این افراد غیرحرفه ای، برای انجام جراحی زیبایی قیمت های پایینی را به متقاضیان پیشنهاد می دهند تا جذب مشتری بیشتری داشته باشند در حالیکه از نظر قانونی و آموزشی مقبول نیست و عوارض خطرناکی را برای افراد به دنبال دارد.
این متخصص پوست و مو تصریح کرد: تبلیغات فریبنده در فضای مجازی از سوی این افراد بازار جذابی را ایجاد کرده در حالیکه آنها برای انجام زیبایی از مواد غیرمرغوب استفاده می کنند و مورد تایید وزارت بهداشت نیز نیست، همچنین این اعمال زیبایی در مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها و حتی در منزل انجام می شود در حالیکه نباید جان و سلامت را به دست این گونه افراد داد تا از آن سودجویی کنند.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال موارد زیادی مشاهده شده که توسط افراد غیرحرفه ای لیفت ابرو انجام شده و آسیب شدیدی بوجود آمده است، در آناتومی صورت وقتی آسیب به شریانهای اصلی و اعصاب ایجاد شود صدمات طولانی مدت ایجاد کرده و جبران پذیر نیست.
دکتر ناصح با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی در راستای افزایش آگاهی مردم به خصوص زنان، ادامه داد: از افراد درخواست می شود برای حفظ سلامت خود اگر قصد انجام اعمال زیبایی پوست و مود را دارند باید به مراکز دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت مراجعه کنند و نام پزشک مربوطه را از سایت سازمان نظام پزشکی و انجمن متخصصین پوست و مو استعلام کنند، در مهر و سربرگ پزشک نیز باید عنوان متخصص پوست و مو قید شده باشد.
وی، از رسانه ها با توجه به اینکه نقش قوی تری در تنویر افکار عمومی دارند، درخواست کرد با اطلاع رسانی بیشتر، آگاهی و دانش مردم را در مورد اینکه برای انجام اعمال زیبایی باید به متخصص مربوطه مراجعه کرد، افزایش دهند و در این راستا انجمن متخصصین پوست و مو نیز برنامه های متعددی از جمله اطلاع رسانی در سایت و صفحه ی اجتماعی انجمن متخصصین پوست و مو را انجام می دهد.
به گزارش ایرنا، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، به‌طور میانگین سالانه ۵ تا ۷ درصد شکایات پزشکی افزایش پیدا می‌کند اما نکته قابل توجه، تغییر موضوع شکایات پزشکی است که به سمت جراحی‌های زیبایی و ترمیمی شیفت پیدا کرده است.
بهنام عباسیان عضو شورای سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این زمینه گفت: ارائه خدمات زیبایی و درمانی توسط پزشکان غیر متخصص که مجوزی برای انجام آن ندارند، کاملا غیر قانونی و پرمخاطره است. این دسته از افراد مهارت، دانش و صلاحیت لازم برای طبابت را ندارند و علاوه بر غیر قانونی بودن فعالیت این دسته از افراد در این زمینه، خدمات ارائه شده توسط آنها از استانداردهای کاری متخصصان زیبایی دارای مجوز نیز پیروی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: خلا قانونی در مورد مداخله در امور درمان امور زیبایی در کشور وجود دارد و فعالیت افراد غیر صلاحیت در این امور که در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای دارند، باعث سلب اعتماد مردم به جامعه پزشکی می شود، لازم است در ایجاد قوانین برخورد با این متخلفان تجدیدنظر شود تا سلامت افراد به خطر نیافتد.
وی تاکید کرد: تشدید مجازات مداخله‌گران در امور پزشکی به خصوص زیبایی اولویت مهمی در پیشگیری است تا بازدارندگی واقعی در این زمینه‌ را شاهد باشیم، البته سازمان نظام پزشکی کشور با تمام ارگانهایی که در ارتباط است، سعی دارد با اطلاع رسانی، مردم را نسبت به خطرات افراد غیر متخصص در امور زیبایی آگاه کرده و آنها را از پیامدهای منفی بر روی سلامت آگاه کند.

  • نویسنده :
  • منبع :