19 دی: دبیرکل اتحادیه عرب توافق ایران و عربستان را بسیار مثبت توصیف کرد.
به گزارش رای الیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست خبری مشترک با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت اعلام کرد که نشست سران عرب ماه می در ریاض برگزار خواهد شد.
وی توافق اخیر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را نیز «بسیار مثبت» توصیف کرد.
ابوالغیط تاکید کرد که نتایج اولیه این توافق ایجاد نوعی ثبات سیاسی و امنیتی میان دو کشور است اما تاثیر آن بر سایر موضوعات منطقه هنوز مشخص نیست.
در پی سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

  • نویسنده :
  • منبع :