19 دی: وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق با بلاروس در حوزه صنعت خودرو خبر داد و گفت: بر اساس توافق امضا شده، ۴۵ هزار دستگاه خودرو تا سه سال آینده به بلاروس صادر می شود.
سیدرضا فاطمی‌امین روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رئیس جمهور بلاروس به تهران و امضای نقشه راه و هفت سند همکاری بین دو کشور گفت: خوشبختانه توافق‌های بسیار خوبی بین تهران و مینسک شکل گرفته و تا حدی هم عملیاتی شده است.
وی افزود: برای نمونه ما در کشور به کود پتاس به عنوان کودکشاورزی نیاز داریم که می توانیم از بلاروس وارد کنیم و در مقابل مس به این کشور صادر کنیم.
فاطمی امین همکاری در حوزه خودرو بین دو کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: توافق بسیار خوبی برای صادرات ۴۵ هزار خودرو در طول دو تا سه سال آینده به بلاروس امضا شده که ارزش این قرارداد نزدیک ۴۵۰ میلیون ارزش این قرارداد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: کل حجم صادرات ایران به بلاروس سالانه حدود ۱۶ میلیون دلار در سال است در حالی که در این قرارداد به یکباره برای یک تجارت ۴۵۰ میلیون دلاری توافق شد و این نویدبخش توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره دیدار با وزیر صنعت بلاروس و تهاتر کالاها با این کشور گفت: زیرساخت‌های مالی میان ایران و بلاروس تا حد زیادی فراهم شده است یکی از موضوعات همین موضوع تهاتر است.
وی با بیان اینکه در بخش تولید، دانش بنیان و اشتغال عملکرد مطلوبی را در صنعت شاهد هستیم، ابراز امیدواری کرد که در سال آینده نیز این روند ادامه یابد.
فاطمی امین با یادآوری اینکه فعالان اقتصادی نیز با تلاش خود در سال جاری موجب رشد اقتصادی در حوزه های مختلف صنعتی شدند، افزود: امیدواریم که این روند در سال آینده شتاب بیشتری داشته باشد.
آمار فاطمی امین از رشد شاخص های بخش صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ارایه گزارشی از عملکرد ۹ ماهه بخش صنعت ارایه کرد و گفت: در این مدت بخش صنعت رشد ۸ درصدی را تجربه کرد در حالی که در مدت مشابه پارسال این شاخص ۳.۳ درصد بود.
فاطمی امین با بیان اینکه در این مدت بخش معدن نیز رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی را تجربه کرد، که این شاخص پارسال منفی ۱ درصد بود، افزود: در فصل پاییز رشد بخش صنعت ۱۱.۶ درصد بود که رشد بالا و مطلوبی است.
وی این نکته را هم متذکر شد که در طول دوره دولت سیزدهم رشد بخش صنعت میانگین ۶.۸ درصد بوده که در دولت های یازدهم و دوازدهم این میزان رشد ۲ درصد بود. یعنی در دولت سیزدهم بیش از سه برابر میانگین تولید در دولت های قبل رشد تولید داشتیم.
فاطمی امین با یادآوری اینکه کل رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال ۳.۷ درصد بوده است، که بخش صنعت با ۱.۱ درصد بیشترین سهم را دارد، گفت: در بخش سرمایه گذاری نیز باید گفت که در پاییز امسال بیش از ۲۸ درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم و بخش ماشین آلات ۱۹/۷ درصد رشد را ثبت کرد.
وی در ادامه به آمار اشتغال اشاره کرد و گفت: طبق آمار مرکز آمار ایران، اشتغال گروه صنعت در پاییز امسال به بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید که بسیار مطلوب است و روند فزاینده دارد.
فاطمی امین به توافق این وزارتخانه با معاونت علمی ریاست جمهوری به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۴ هزار قطعه در صنایع سنگین و فولاد برای ساخت داخل به شرکت های دانش بنیان عرضه شده است.
وی افزود: در یک گام جدید ۲۹ شراکت را طراحی کردیم که شامل یک شرکت پیشران، یک خریدار، یک شرکت دانش بنیان و چند دانشگاه است؛ در این شراکت برای ساخت محصولاتی که نیاز کشور است کار گروهی می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :