19 دی: رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اهمیت روابط و همکاری های راهبردی تهران-پکن، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش همه جانبه روابط با چین قائل نیست و همکاری چینی ها را در بویژه در دوران سخت فراموش نمی کند.
علاءالدین بروجردی عصر چهارشنبه با حضور در نشستی با عنوان "مدرنیزاسیون به سبک چینی، فرصت های نو برای ایران و چین" که به ابتکار گروه رسانه ای چین و با همکاری انجمن دوستی ایران و با حضور چانگ هوا سفیر چین در تهران و تعدادی از کارشناسان حوزه چین برگزار شد، با بیان اینکه واقعیت روابط دو کشور را باید در عمق تاریخ طولانی مناسبات دو ملت جستجو کرد، گفت: دو کشور و دو ملت ایران و چین دارای روابط چند هزار ساله در حوزه های گوناگون مردمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی هستند و گسترش و تقویت بیش از پیش این روابط در شرایط کنونی یک ضرورت جدی است.
بروجردی افزود: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، در همه سال های بعد از پیروزی انقلاب شاهد گام های جدید در جهت گسترش روابط دو جانبه بوده ایم که این خود حکایت از اراده جدی رهبران دو طرف برای گسترش مناسبات راهبردی فیمابین است.
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن در ادامه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین و همچنین سند مهم راهبردی همکاری های ۲۵ ساله میان دو کشور گفت: این سند یک پایه و اساس مهم برای همکاری های دو کشور در بلند مدت است که باید دولت ها، مسئولان، دستگاه های ذیربط و به ویژه سفرای دو کشور نقش خود را با قدرت و جدیت تمام برای اجرای بندهای مختلف این سند ایفا کنند.
بروجردی در بخشی دیگر از سخنانش، به موضوع سیاست خارجی چین اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست های دولت چین که برخلاف دولتی مثل آمریکا که به دنبال اعمال سیاست های غیردوستانه و سلطه بر منطقه است، چین با اعلام سیاست های خود، تمایل به حضور سازنده و صلح آمیز در منطقه دارد و به همین دلیل این رویکرد چین مورد استقبال کشورهای مختلف قرار می گیرد.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: دلیل اینکه چین توانست احیای روابط ایران و عربستان را بعد از هفت سال و پس از تلاش های عراق و عمان نهایی کند، همین احترامی است که کشورهای منطقه به سیاست های چین قائل هستند.
بروجردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با چین قائل نیست ضمن اینکه همکاری های چینی ها را در دوران و شرایط سخت فراموش نمی کند.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع طرح کمربند-راه چین اشاره و تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های عظیم ایران در زمینه ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران به عنوان یک کشور امن و امنیت ساز در منطقه، افکار عمومی ایران انتظار دارد این کشور جایگاهی ویژه در پروژه کمربند-راه داشته باشد.
بروجردی همچنین بر ضرورت سرمایه گذاری چینی ها در پروژه های مختلف ایران از جمله در صنعت حمل و نقل ریلی و قطارهای پرسرعت تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت های فراوان موجود در ایران برای سرمایه گذاری چینی ها در این حوزه، خواستار فعال شدن بندهای سند همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور در زمینه حمل و نقل ریلی پرسرعت در کوتاه ترین زمان ممکن شد و تاکید کرد مردم ایران با مشاهده آثار همکاری میان دو کشور، نگاه و شناخت دقیق تری نسبت به چین پیدا خواهند کرد.
وی در بخشی دیگر از سخناش با اشاره به سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین گفت: اینکه سیاست‌های دو طرف در بیانیه سفر رئیس جمهوری ایران به پکن به وضوح مورد اشاره قرار گرفت، بسیار ارزشمند است. همان گونه که در چین موضع جزیره تایوان به عنوان بخشی از خاک این کشور یک بحث اساسی است، در ایران نیز موضوع جزایر سه گانه جزو موضوع های اساسی است که در سفر آقای رئیسی این اصول مطرح شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :