19 دی: نخست وزیر عراق ضمن موضع گیری درباره توافق امنیتی امضا شده میان ایران و عراق از عدم نیاز بغداد به نیروهای رزمی خارجی هم سخن گفت.

به گزارش الجزیره، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر بی نیازی این کشور از نیروهای رزمی خارجی به موضع گیری درباره توافق امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد هم پرداخت.

نخست‌وزیر عراق گفت: توافق امنیتی که با ایران امضا شده شامل کنترل مرزها و تحویل دادن افراد تحت تعقیب می‌شود. امیدواریم که این توافق موجب ثبات در مرزها شود.

این مقام ارشد عراقی در ادامه با اشاره به این که روابط ایران با آمریکا و برخی کشورهای منطقه نباید در عراق بازتاب پیدا کند، به الجزیره افزود: مخالف هر حمله‌ای به هر کشور همسایه ای از اراضی عراق هستیم.

السودانی گفت: عراق به نیروهای رزمی خارجی نیازی ندارد و دوستان آمریکایی ما این مسئله را درک می‌کنند. به زودی به مرحله خلع سلاح همه گروه‌ها در عراق خواهیم رسید و هیچ سلاحی خارج از سلطه دولت در کار نخواهد بود.

وی تأکید کرد که مطالبات اهل سنت عرب در عراق ناممکن نیست بلکه حق آنهاست که باید بسیار پیش از این به آنها داده می‌شد.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که در چارچوب مبارزه با فساد برخی چهره‌های شاخص محاکمه خواهند شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق ادامه داد که جریان صدر در انزوای سیاسی به سر نمی‌برد بلکه به علت ناتوانی از تشکیل دولت از صحنه سیاسی عقب‌نشینی کرد.

السودانی برگزاری انتخابات پیش از موعد را مشروط به مصوبه مجلس درباره انحلالش دانست.

  • نویسنده :
  • منبع :