«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ » اى خدایی كه تحول دل‌ها و گرایش نگاه‌ها در دست توست.
اى تدبير كننده شب و روز و اياى تغيير دهنده سال و حال‌ها. حال ما را به بهترین حال، تغییر ده. در متون اسلامی و لغوی، «قلب» به معنای عقل، درک، روح و جان و مرکز عواطف انسانی آمده، چنانکه «بَصَر» به چشم، قوه بینایی، درک درونی و بینش اطلاق شده و «حول» نیز به تغییر تغییر، تحول. و دگرگونی می باشد.
در این دعای مختصر و مفید، این که ما خدای سبحان را تغییر می دهند، دل و خطاب می‌کنیم و از آن می بینیم که ما را به بهترین شکل تغییر می دهد، نشان می دهد که تا آدمی رشد عقلی، درک درونی، قدرت دارد. تفکر و بینش پیدا نکند، تغییر و تحول در وجودش امکان پذیر نیست. چرا؟ چون در ساختمان وجودی آدمی، عقل، چشم و دل شخصیت دارند و به منزله حاکم و فرمانروای اعضای بدن می شوند و سایر اعضا و قوا به مثابه کارگزار و رعیت به حساب می آیند و همیشه به فرمان چشم و اشاره می کنند. ( تحف العقول، ص 207).
امسال مردم ایران هنگام تحویل سال نو، ضمن آرزوی بهترین حال برای خویش و خانواده، باید در تغییر و تحول ِ بینش ها، دیدگاه ها، عملکردهای حکمرانان و گارگزاران نظام اسلامی دست به دعا و نیایش بردند و در جهت بهبود وضعیت کشور بیشتر دعا کنند.
با توجه به شرایط نگران کننده و غیر قابل قبول معیشتی مردم، به نظر می‌رسد این بهترین و منطقی‌ترین اقدام برای احاد مردم ایران در آغاز سال نوی امسال باشد. چرا که تا حاکمان و کارگزاران از نظر رشد عقلی، درک درونی، تحلیل و تحلیل درست متحول و تغییر کنند، حال خوش ممکن است و میسر نخواهد بود.
آرزو می کنیم حکمرانان و کارگزاران را در مرحله نخست به مردم و به مکتب بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، خمینی کبیر و حواریون برگردند و در مرحله قانون بعد از اساسی را محور عمل قرار داده و از هر گونه قانون گریزی ِ زیر مجموعه های خود و دور زدن آن. که هر از چند گاهی در رده های مختلف مشاهده می شود، مانع می شوند. سپس در سیاست های خارجی از حرکت های تنش زا، تفرقه افکن و موضع گیری های به ظاهر انقلابی که باعث ایجاد تنگناها و بهانه ها برای ایجاد تنش، تشتت و تحریم های ظالمانه می شود جداً پرهیز نیست، در این راستا باید نسبت به کارگزاران بعدی اقدام کند.
برقراری ارتباط با عربستان سعودی را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد و امیدوار به توسعه این سیاست مبارک در منطقه و سطح جهانی با همه کشورهای غیر اسرائیلی غاصب شد.
لازم است درعرصه‌های داخلی نسبت به توده مردم به ویژه مردم موضع رحمانی و پدرانه باشد و مخالفان فکری و دارای سلیقه‌های متفاوت، برادرانه گرفته شده و نظری باشد. از چندین زنی آنچنانی، پرونده سازی های مضحک و به کارگیری واژه های سَبُک، سُست، سَرد که در شأن مسلمان متعهد و انقلابی نیست باید دوری جست.
یک سال و نیم گذشته تجربه خوبی شد و ثابت کرد که یک دستی حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند به نفع مُلک و ملت همان‌گونه باشد که پیش از آن دوقطبی در حاکمیت و چند دستگی در مدیریت، شکننده و ملال آور شد. باید درعین اختلاف نظر و نظر، در کنار هم و برای هم بود و یک بار هم شد آن را به تجربه نشست و به بچه‌های مشابه: بگیر، ببند و حصر دوستان دیروز و همراهان پریروز پایان داد.
انتظار دیگر این است که کارگزاران و فرمانروایان هرکدام سر جای خود باشند و تخصص و رشته خود را قبول کنند، اما اگر بنا به ضرورت و ناچاری، مسئولیت پذیرفتند و بعد به هر دلیلی از کنترل بر آیند، آن را به دیگران که شرایطش را می‌پذیرند. دارند بسپارند و از مردم عذرخواهی کنند.
سال 1402 با ماه مبارک رمضان مقارن شده امید با تحول و تهذیب کارگزاران برای همه ایرانیان سال نرمش و پُرخیر و بَرَکت باشد.
  • نویسنده : عبدالرحیم اباذری
  • منبع :