19 دی: معاون رئیس پارلمان بحرین در اظهاراتی به جزئیات دیدار هیات پارلمانی ایرانی با هیات کشورش در منامه پرداخت و گفت که پرواز های تهران و منامه به زودی از سر گرفته خواهد شد.
عبدالنبی سلمان، معاون اول پارلمان بحرین در گفت‌وگو با پایگاه خبری ارم نیوز تاکید کرد که به زودی پروازها میان بحرین و ایران از سر گرفته خواهد شد.
وی گفت که این امر به زودی انجام خواهد شد و تاخیری در آن نخواهد بود و طرف ایرانی نیز از این مساله استقبال کرده است.
سلمان با اشاره به گفت‌وگوهای صریح و روشن هیات پارلمانی ایرانی با مسئولان پارلمانی بحرینی تاکید کرد: ما توافق ایران و عربستان را از نزدیک دنبال می‌کنیم، طی دو ماه آتی اهداف، جدیت و حسن‌نیت ایران درخصوص منطقه معلوم خواهد شد، اگر ایرانی ها در این امر جدی باشند، دولت و ملت بحرین و تمام کشورهای عربی خلیج(فارس) از آن‌ها استقبال خواهند کرد.
معاون رئیس پارلمان بحرین گفت که منامه هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برای از سرگیری روابط با تهران ندارد به جز این‌که در دیدار با طرف ایرانی بر اهمیت حاکمیت بحرین و خطوط قرمز ما در مورد رهبران سیاسی و منافع مردم بحرین تاکید و اعلام کردیم که این امور اولویت ما هستند و در هر شرایطی بر سر آن‌ها چانه نمی‌زنیم.
وی گفت که اگر تهران به طور جدی تصمیم دارد گام‌های مثبتی در خصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اتخاذ کند باید در روزهای آتی حسن نیت خود را ثابت کند زیرا ثابت شدن حسن نیت از سوی طرفین مهم است.
عبدالنبی سلمان در پاسخ به این سوال که آیا اعضای پارلمان بحرین قصد دارند به ایران بروند و با همتایان خود دیدار کنند خاطرنشان کرد: این مساله مطرح شد اما ما گفتیم باید این موضوع را بررسی کنیم و این سفر با تقویت همکاری مثبت میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و بحرین مرتبط است.
معاون رئیس پارلمان بحرین با بیان این‌که «صحبت کردن در مورد بازگشت روابط کشورش با ایران زود است»، تاکید کرد: پارلمان بحرین این ابتکارعمل را مطرح کرد و با استقبال گسترده همراه شد، این گام در راستای سیاست بحرین برای تقویت ثبات در منطقه است.
وی همچنین تاکید کرد که به طور تصادفی دیدار هیات های ایرانی و بحرینی با اعلام از سرگیری روابط ایران و عربستان همزمان شد.
این مسئول بحرینی در خصوص دیدار اخیر هیات ایرانی و بحرینی در منامه گفت که این دیدار بیشتر در راستای مطلع شدن از اوضاع و روابط دو کشور بود و به طور مستقیم به مساله بازگشت روابط پرداخته نشد زیرا وزارت خارجه و دولت باید از این امور نقش ایفا کنند و ما به اندازه توانایی خود این روند را تسهیل می کنیم.
وی تاکید کرد: این دیدار صریح و شفاف بود و به روشنی اعلام کردیم که ما حق حاکمیت داریم و هرگونه دخالت خارجی را نمی پذیریم.
سلمان درمورد پاسخ طرف ایرانی نیز گفت: ایرانی ها تاکید کردند که خواهان دخالت در امور داخلی بحرین نیستند زیرا مساله حق حاکمیت برای همه طرف ها حل شده است و سران ایرانی قصد دارند که از شرایط سیاسی بوجود آمده استفاده کنند و به تدریج مساله ازسرگیری روابط را تقویت کنند.
معاون رئیس پارلمان بحرین تاکید کرد که هیات پارلمانی کشورش در دیدار با هیات ایرانی آمادگی خود برای ازسرگیری روابط پارلمانی را اعلام کرد و طرف ایرانی نیز برای اتخاذ گام های مثبت در زمینه روابط با بحرین اعلام آمادگی کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به موقعیت راهبردی بحرین، این پیشنهاد مطرح شد که از سرگیری روابط تهران و منامه با همکاری های اقتصادی آغاز شود اما همزمان باید حسن نیست ها ثابت شود تا در آینده روابط مستحکمی باهم داشته باشیم.
عبدالنبی سلمان تاکید کرد که دیدار هیات های ایرانی و بحرینی تنها در راستای منافع بحرین نبود بلکه در وهله اول در راستای ثبات تمام منطقه است.
وی گفت که بازگشت روابط ایران و بحرین خیلی طول نخواهد کشید و دولت بحرین از بهبودی روابط با ایران، عراق و سوریه استقبال می کند.
پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که در حال حاضر گفت‌وگوهای مهمی میان ایران و بحرین در سطح دوجانبه برای از سرگیری روابط درحال انجام است.
این منابع تاکید کردند که مذاکرات فعلا در سطح دوجانبه است و هیچ طرف دیگری در آن واسطه نیست و درصورت توافق درخصوص مسائل مورد اختلاف، نتایج این گفت‌وگو به زودی اعلام خواهد شد.
همچنین ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک به جزئیات زیادی درخصوص ماهیت مذاکرات کشورش با ایران نپرداخت اما تاکید کرد که هیات پارلمانی ایران که اخیرا به منامه سفر کرد برای گسترش همکاری با بحرین ابراز تمایل کرد و بحرین نیز ابراز تمایل و رغبت کرد.
وی گفت که در آینده نزدیک ابتکارعمل هایی برای حل اختلافات تهران و منامه مطرح خواهد شد.
الصالح درخصوص نتایج مذاکرات خاطرنشان کرد که می توانم بگویم تلاش های خیرخواهانه ای برای ازسرگیری روابط درحال انجام است و بی شک بزودی نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
این نماینده بحرینی تاکید کرد که تهران و منامه بدون نیاز به طرف ثالث توانایی رهبری مذاکرات به طور مستقیم را دارند.
ممدوح الصالح همچنین با اشاره به اینکه اولویت کشورش داشتن روابط برادرانه با همسایگان بر پایه ی عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است خاطرنشان کرد که بحرین اهمیت ویژه ای به مساله بازگشایی سفارتش در تهران و از سرگیری پروازها میان دو کشور می دهد.
بر اساس این گزارش اخیرا مجتبی رضاخواه رئیس شورای بین المجالس مجلس شورای اسلامی به همراه هیاتی برای شرکت در نشست یکصد و چهل و ششم اتحادیه بین المجالس جهانی در منامه به بحرین سفر کرد.
هیات پارلمانی ایرانی در حاشیه این نشست با احمد بن سلمان المسلم، رییس مجلس بحرین دیدار و گفت‌وگو کردند.
رضاخواه در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه مشترک فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور و ضمن قدردانی از میزبانی بحرین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد مثبت در همکاری با کشورهای منطقه دارد و از پیشنهاد بحرین در گسترش سطح روابط پارلمانی و تبادل هیات ها استقبال می‌کند.
احمد بن سلمان المسلم رییس مجلس بحرین نیز در ادامه، ضمن استقبال از حضور و مشارکت هیات ایرانی در اجلاس یکصد و چهل و ششم IPU به میزبانی منامه، خواستار گسترش روابط دو کشور در سطوح مختلف دولتی و پارلمانی شد.
وی افزود: بالا بردن سطح روابط دو جانبه  و رفع جدی موانع موجود از برنامه‌های اصلی ما در پارلمان أست.
احمد بن سلمان المسلم در ادامه گفت: مجلس بحرین هم راستا با دولت، خواهان ارتقاء روابط دو جانبه است و در ابتدای امر ما خواستار بازگشایی خطوط هواپیمایی میان دو کشور (منامه به مشهد - شیراز و تهران) هستیم.
در این دیدار عباس گلرو (دبیرکل شورای بین المجالس)، ابوالفضل عمویی، روح‌الله متفکر آزاد و الهام آزاد نیز با سایر نمایندگان مجلس بحرین به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

  • نویسنده :
  • منبع :