19 دی: ریشی سوناک و بنیامین نتانیاهو نخست وزیران انگلیس و رژیم صهیونیسیت عصر جمعه به وقت محلی پس از رایزنی های دو جانبه در لندن، ادعاها و اتهام‌زنی‌ها علیه ایران را تکرار کردند.
دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای نوشت که دو طرف در این دیدار، درباره آنچه نگرانی قابل توجه بریتانیا و اسرائیل در مورد فعالیت های بی ثبات کننده ایران نامیده شد، صحبت کردند.
آن‌ها همچنین درباره تداوم همکاری‌های نزدیک دوطرف برای عقب راندن آنچه تجاوزهای ایران و خطر گسترش سلاح های هسته ای نامیدند توافق کردند.
در همین حال روزنامه صهیونیستی «عاروتص شوع» گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و انگلیس در خصوص موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و نتانیاهو از سوناک برای موضع قاطعانه انگلیس در این رابطه قدردانی کرده است. بر اساس این گزارش نتانیاهو با تکرار لفاظی‌های ضدایرانی گفت که قدرت‌های جهان باید فشارها و بازدارندگی علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشند.
«عاروتص شوع» ادامه داد که سوناک و نتانیاهو همچنین از پیشرفت‌ها در زمینه توافق دوجانبه تجارت آزاد استقبال کردند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوناک برای یک دیدار رسمی از اراضی اشغالی دعوت کرد.
انگلیس با وجود مخالفت های گسترده داخلی، بدنبال گسترش روابط دوجانبه با تل‌آویو است. «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس سه‌شنبه گذشته میزبان الی کوهن همتای صهیونیستی خود در لندن بود و دو طرف سند نقشه راه توسعه همه‌جانبه روابط انگلیس با رژیم صهیونیستی را امضاء کردند.
در بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس آمده است که سوناک و نتانیاهو حمایت خود را از توافقات بعمل آمده ابراز و اعلام کردند که نمایندگان دوطرف برای پیشبرد سریعتر این توافق تلاش خواهند کرد.
بر اساس این بیانیه، دو طرف درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین نیز گفت‌وگو و سوناک موضع لندن علیه روسیه و حمایت از اوکراین را تشریح کرد.
نخست وزیر انگلیس همچنین نسبت به افزایش سطح خشونت‌ها در کرانه باختری و «خطر تضعیف تلاش‌ها برای تحقق راه‌حل تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین» ابراز نگرانی کرده و خواستار کاهش تنش‌ها شده است. او با این حال تصریح کرد: بریتانیا همواره در کنار اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود خواهد ایستاد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) در بحبوحه اعتراضات داخلی و انتقادهای بین‌المللی علیه جنایات وحشیانه اشغال‌گران علیه مردم مظلوم فلسطین وارد لندن شد. این درحالیست که احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس، مخالفت شدید خود را با این سفر اعلام کرده و خواستار فاصله‌گرفتن لندن از دولت تندرو تل‌آویو بودند.
«آلیسیا کرنز» رئیس کمیته پارلمانی سیاست خارجی در اظهاراتی، نسبت به انتفاضه سوم هشدار داد و تصریح کرد که سفر نتانیاهو به بریتانیا اقدام عاقلانه ای نیست. حزب لیبرال دموکرات هم در نامه‌ای به نخست وزیر انگلیس نوشت که دعوت از نتانیاهو پیام خطرناکی را درباره حمایت لندن از اقدامات وی ارسال می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :