۱۹ دی: دبیر انجمن خادمان قرآن کریم گفت: ۱۲ خادم قرآنی همزمان با مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور تجلیل می‌شوند و نشان ملی می گیرند.
محمدرضا پورمعین به خبرنگار ۱۹ دی اظهار داشت: شنبه ۱۲ فروردین مصادف با روز جمهوری اسلامی ایران در بیست و هشتمین دوره آیین تکریم خادمان قرآن کریم از ۱۲ نفر در هشت رشته تجلیل می شود که دو نفر از این خادمان، بانوان هستند. خادمان برگزیده در رشته های قرائت، حفظ، پژوهش، خوشنویسی، نرم افزارهای قرآنی، مدیریت امور قرآنی، امور سینمای قرآنی و آموزش قرآن کریم انتخاب شده اند.

وی افزود: این افراد پس از فراخوان به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و قرآنی و بر اساس پرونده هایی که در انجمن خادمان قرآن کریم دارند و همچنین با توجه به بررسی گروه های تخصصی انجمن خادمان قرآن کریم انتخاب شدند. البته اسامی اعلام شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از دو برابر بود که در نهایت ۱۲ نفر به تصویب نهایی رسید.

پورمعین ادامه داد: مراسم تجلیل از خادمان قرآنی همه ساله در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود ولی با توجه به حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه و مصادف با یوم الله ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران قرار شد مراسم تجلیل از خادمان قرآنی نیز در همین برنامه برگزار شود.

وی اضافه کرد: با انتخاب این ۱۲ نفر تعداد خادمان قرآنی برگزیده شده تاکنون به حدود ۳۰۰ نفر می رسد. نیمی از خادمانی که این دوره معرفی می شوند از استان های قم، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و سمنان هستند که روز شنبه قبل از مراسم اسامی این خادمان اعلام خواهد شد.

۱۲ خادم قرآنی با حضور رئیس جمهور تجلیل می‌شوند

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم با ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن گفت: حدود دو هزار پرونده در مرحله بررسی قرار دارد که بسیاری از آن ها شرایط عمومی ندارند و می توان گفت ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دارای شرایط بهتری نسبت به بقیه هستند.


ضرورت نگاه ویژه به بانوان در انتخاب خادمان قرآنی

پورمعین گفت: امسال به رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرده ایم تا از سال آینده نگاه ویژه ای به بخش بانوان داشته باشیم و این افراد با جامعه بانوان سنجیده شوند نه با آقایان. چون در برخی رشته ها مانند قرائت و کارهای سینمایی محدودیت هایی وجود دارد و لذا در رشته هایی مانند آموزش، داوری، حفظ و مربی گری قرآنی توجه بیشتری شود تا بتوانیم در خدمت جامعه بیشتری از بانوان باشیم. البته تاکنون در این حوزه به بانوان توجه شده ولی انتظار می رود روش انتخاب و بررسی بانوان به صورت جداگانه محاسبه و مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: اعطای نشان درجه یک هنری برابر با تصویب و اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته که آیین نامه آن در حال تدوین است.

به گزارش ۱۹ دی، سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار "می‌خوانمت" از شنبه ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران برابر با دهم ماه مبارک رمضان تا ۲۶ فروردین مصادف با ۲۴ ماه صیام از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه که با حضور تعدادی از وزیران دولت سیزدهم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سینمایی، فرهنگی و جامعه قرآنی برگزار خواهد شد، سخنرانی می‌کند.

در نمایشگاه امسال شاهد راه اندازی مرکز ترجمه قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم بود و بخش‌هایی مانند نهضت نهج‌البلاغه خوانی، ستاره‌های زمین با موضوع جلسات خانگی قرآن، بخش آواها و نغمات قرآنی، برپایی نشست‌هایی با موضوع گفتمان‌سازی حکمرانی قرآنی، راه اندازی نمایشگاه‌های سیار در استان تهران، منظومه جشنواره‌های تبیین در استان‌ها، اختتامیه جشنواره شعر قرآنی و پرداختن به مفاهیم قرآنی به شکلی جذاب و در قالب های هنری و بازی از ویژگی‌های این نمایشگاه خواهد بود.

همچنین همایش شعر علوی، رونمایی از چند سند راهبردی، شهرک دهه هشتادی‌ها و مرکز بازی در بخش نوجوان، تقویت بخش مشاوره، برنامه‌ای با عنوان بانگ افطار، جشن فرشتگان، جایزه برای حجاب اولی‌ها، اجرای سنت‌های رمضانی اقوام ایرانی و معرفی ۳۰ کانون برتر فرهنگی هنری از دیگر برنامه‌های نمایشگاه امسال است که علیرضا معاف رئیس نمایشگاه قرآن تعداد برنامه‌های درنظر گرفته شده را ۴۰۰ عنوان دانست.

  • نویسنده :
  • منبع :