۱۹ دی: عبدالحمید قدیریان در بیست و هشتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور به عنوان سینماگرِ خادمِ قرآن انتخاب شد و «نشانِ ملی» دریافت کرد.
عباس صالح مدرسه‌ای نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ما گفت: «خادم القرآن» عنوان رسمی در حوزه نشان های رسمی کشور است که بر اساس ضوابطی مشخص و طی سی سال گذشته از میان برگزیدگان و نخبگان حوزه های مختلف فعالیت های قرآنی انتخاب و معرفی می شوند. «کارگروه هنرمندانِ سینمایی»، با هدفِ تکریم و تشویقِ نُخبگانِ قرآنی و استفاده از تجربیات گرانقدر ایشان برای پیشبرد مقاصد عالیه قرآنی تشکیل شده است. برای معرفی سینماگرانِ قرآنی در حوزه فیلم و سینما جهت تجلیل در بیست و هشتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن و اعطای «نشان عالی» خادم القرآن از ریاست جمهوری، کارگروه هنرمندانِ سینمایی افزون بر چهره های مشهور و مطرح، کشف اساتید مهجور و نجیب را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین علاوه بر کارگردان های قرآنی، سایر تخصص های مهم  و موثر نظیر «فیلمبردار، فیلمنامه نویس، تهیه کننده، بازیگر، مستندساز، تدوین گر، طراح صحنه و مدیر هنری، صداگذار و...» به عنوان سینماگران قرآنی انتخاب و معرفی می شوند.
وی با اشاره به این که در طی بیست و هفت دورۀ انتخاب خادمان قرآن کریم در حوزۀ فیلم و سینما به جای 27 نفر، سیزده نفر معرفی شدند، گفت: یک علت، سخت گیری در کارنامه و دقت در آثارِ هنرمند و سایر ملاک ها در نحوۀ بررسی و انتخاب است اما علت دیگر، محدودیت هایی است که اجازه افزایش تعداد کاندیداها را نمی دهد وگرنه سالهاست چهره های مطرحی در حوزه تولید فیلم های قرآنی فعالیت دارند که جا دارد به عنوان «سینماگرِ خادمِ قرآن» انتخاب شوند. اگر مسئولان امر در «تعداد» تجدیدنظر کنند، کارگروه هنرمندانِ سینمایی آمادگی دارد تا در کمیته تخصصی، سینماگرانِ شاخص را معرفی نماید.
صالح مدرسه ای تاکید کرد: از آنجا که در حوزه «طراحی صحنه و مدیریت هنری» تاکنون انتخابی نداشتیم و با توجه به اهمیت و دقت در انتخاب هنرمندی که علاوه بر حضور در تولید فیلم های قرآنی، «شخصیت موجه قرآنی» داشته باشد، کارگروه هنرمندانِ سینمایی با همه ملاحظات و بررسی و شناخت دقیق، استاد عبدالحمید قدیریان را معرفی کرده است.
وی ادامه داد: استاد عبدالحمید قدیریان سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و بنا به علاقه خود به نقاشی، در سال ۱۳۵۷ وارد دانشکده ی هنرهای زیبا - دانشگاه تهران (کارشناسی) گردید. وی سال ۱۳۸۰ مدرک فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر دریافت نمود و در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب گواهی درجه یک هنری (دکتری) در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید.
صالح مدرسه ای با اشاره به سوابق هنری قدیریان افزود: او از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفه ای خویش را در حوزه هنری آغاز و در سال ۱۳۶۵ فعالیت سینمایی خود را با فیلم سینمایی گذرگاه به کارگردانی شهریار بحرانی به عنوان گریمور شروع نمود. قدیریان در سال ۱۳۶۶ با فیلم سینمایی هراس در عرصه طراحی صحنه و لباس مشغول به کارشد که آثار متعددی را تا به امروز طراحی نموده است.
وی افزود: زندگی هنری او با آشنا شدن با ظرایف معارف قرآنی در فیلم مریم مقدس (س) وارد فضای جدیدی شد، به طوری که سعی بر آن داشت تا با قرار گرفتن در جمعِ عوامل ساخت فیلم های دینی و قرآنی هرچه بیشتر با مفاهیم مرتفع قرآنی آشنا شود و از این طریق، در زمینه سازی آشناییِ طیف وسیعی از پاک طینتان، با معرفت های ناب قرآنی، تلاش نماید. از این رو در فیلم هایی چون: ثارالله (ع)، ملک سلیمان نبی (ع) و محمد رسول الله (ص) حضور پر رنگی داشت. با افولِ چشمگیر فضاسازیِ مثبت فرهنگی در سینما، حضورش در این رشته هنری کمی کمرنگ شد و تلاش نمود با مطالعه و نگارش و رو آوردن به نقاشی، از این مدیوم قدرتمند برای تبیین و ارائه مفاهیم دینی که از منظر او جامعه به آن مفاهیم نیازمند است و راهی برای برون رفت از مشکلات فرهنگی می تواند باشد، روی آورد.
نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن کریم افزود: وی در این عرصه با رویکردی پژوهشی، بارها و بارها به فرآیند تبدیل مفهوم به فرم، پرداخت و سعی نمود این فرآیند، هرچه بیشتر، منطبق با توصیفات قرآنی و روایی، جلو برده شود. لذا بعضی از مفاهیم را حسب میزان فهم معرفتی و فرمی، از وجوه مختلف، تصویر نمود و به تبع برای یک مفهوم، تصاویری متفاوت، خلق کرد.
صالح مدرسه ای اضافه کرد: در این مسیر، اما آنچه موجب تحولی چشمگیر گردید، آیه عظمای اربعین بود که گویی ارتقای چشمگیری در این فرآیند تصویرگری ایجاد نمود. سه مجموعه پژوهشی_تبیینی_تصویری در قالب سه نمایشگاهِ «آسمان حسین (ع)»، «همپای نور» و «نور ِ هدی، نور ِ حسین (ع) است و بَس»، بخشی قابل عرضه از این مجموعه تلاش‌ها بوده است.
نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی از تلاش های بی شائبه اعضای انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مُعاف معاون قرآن و عترت و همکارانشان قدردانی کرد.

این گزارش حاکیست طبق لیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه دهه گذشته مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید ناصر هاشم زاده، داوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو و جمال شورجه سینماگرانِ پیشکسوتی هستند که تا کنون به عنوان «سینماگرِ خادم قرآن» معرفی شده اند.
در مراسم امسال، دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، تعدادی از وزیران دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سینمایی، فرهنگی و جامعه قرآنی حضور داشتند.

شایان ذکر است استاد عبدالحمید قدیریان در طول فعالیت های خود موفق به اخذ جوایز متعددی از جشنواره ها و مجامع مختلف شده است:
۱401 چهره برتر سال 1400هنر انقلاب اسلامی
۱۳۸۹- تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه از خانه سینما برای فیلم ملک سلیمان نبی (ع)
۱۳۸۹- تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس از خانه سینما برای فیلم ملک سلیمان نبی (ع)
۱۳۸۹- تندیس از طرف نخستین منظومه جشنواره های قرآنی آیات فجر
۱۳۸۶- لوح تقدیر و تندیس نمایشگاه دری به باغ بهشت) بنیاد شهید(
۱۳۸۵- لوح سپاس جهت شرکت در داوری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
۱۳۸۳- لوح تقدیر جهت شرکت در اولین جشنواره هنری قرآن
۱۳۸۱- تندیس حافظ و لوح تقدیر به عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس در ششمین جشن سینمایی دنیای تصویر برای فیلم ارتفاع پست
۱۳۸۰-  بزرگداشت، در بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
۱۳۸۰- تندیس جشنواره سیما برای طراحی لباس فیلم مریم مقدس (س)
۱۳۷۹- تندیس سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار برای بهترین طراحی دکور و لباس برای فیلم مریم مقدس (س) در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
۱۳۷۴- کاندید بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم دایره سرخ در جشنواره بین المللی فیلم فجر
۱۳۷۴- لوح تقدیر جهت تلاش در عرصه سینمای دفاع مقدس از طرف فرمانده کل سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی
۱۳۶۷- سکه یادبود برای آثار نقاشی در هفته دفاع مقدس
لوح تقدیر جهت تلاش در فیلم دایره سرخ از طرف بنیاد مستضعفان و جانبازان
لوح تقدیر جهت شرکت در ساخت اولین فیلم سینمایی سپاه پاسداران (دکل) از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
لوح تقدیر برای تلاش و گسترش هنر دفاع مقدس جهت خلق آثار هنری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دبیر تجسمی جشنواره سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران
طراحی نورپردازی محوطه بیرونی مجلس شورای اسلامی
مدیرهنری اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
مدیرهنری ساخت موزه تهران شناسی
مدیراجرایی ساخت موزه کیش
مدیراجرایی افتتاحیه اولین المپیک زنان
شرکت در بیش از 5۰ نمایشگاه گروهی نقاشی
برپایی شش نمایشگاه انفرادی نقاشی و مجسمه

  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :