19 دی: شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج، از فراخواندن دارندگان اسناد حج به تاریخ «فروردین‌ماه ۱۳۸۶» برای تکمیل ظرفیت کاروان‌های خالی در برخی استان‌ها و همچنین توافق با بانک مرکزی برای عرضه ۲۰۰ دلار به دینار عراق به زائران عتبات عالیات خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، درجلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد ـ، اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ گفت: برای تکمیل ظرفیت باقیمانده در برخی استان‌ها از دارندگان اسناد حج فروردین ماه ۱۳۸۶ به صورت روز شمار دعوت خواهد شد و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده پر شود.
او اضافه کرد: اطلاع‌رسانی در این‌باره به عهده مدیریت حج و زیارت استان‌های مورد نظرگذاشته شده است.
رضایی از افزایش تعداد کاروان‌های ۱۶۰ و ۱۸۰ نفره با توجه به کاهش نیروهای اجرایی و اختصاص آن به زائران اعزامی خبر داد و به پیگیری‌های انجام شده برای استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر با هدف کاهش مدت زمان سفر حج اشاره کرد.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: امسال از کاروان‌های زوجی استقبال خوبی صورت گرفته و با برنامه‌ریزی انجام شده دریافت هزینه‌های حج پیش‌رو با توجه به خدمات ارائه شده و طول سفر زائران دریافت می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز خواستار استمرار پیگیری‌ها برای کوتاه شدن مدت زمان سفر حج شد و برنامه ریزی صورت گرفته درباره دریافت هزینه های مدت سفر حج را اقدامی سازنده و در راستای رعایت عدالت دانست.
او همچنین اضافه شدن دو ایستگاه پروازی برای مناطق دور دست در حج پیش‌رو و ارائه خدمات به کاروان‌های زوجی در مکه مکرمه را در تسهیل سفر و رفاه زائران مثبت ارزیابی کرد.
دکتر سیدعلی مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ با اشاره به این‌که تاکنون معاینات پیش از حج حدود ۳۴ هزار زائر انجام شده است، اظهار کرد: این روند با سرعت و دقت ادامه دارد و تابه حال نتیجه معاینات ۸۷ زائر مثبت بوده است.
سیدعباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ با اشاره به نشستی که با محمدرضا فرزین ـ رئیس کل بانک مرکزی ایران ـ داشتند،  تبادل نظر درباره انتقال ارز مورد نیاز حج پیش‌رو به عربستان و اختصاص ارز به عتبات را مثبت توصیف کرد و گفت: مقرر شد به زائران عتبات معادل ۲۰۰ دلار به دینار عراق ارز فروخته شود که ساختار آن را بانک مرکزی با بانک‌های ملت و ملی تعریف خواهد کرد.
امسال نزدیک به ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر از ایران در مناسک حج شرکت می‌کنند که طبق اعلام سازمان حج و زیارت، اعزام آن‌ها از سوم خردادماه آغاز خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :