19 دی: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت بر اساس قانون سه ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند اما بنده به عنوان عضوی از مجلس تقاضا دارم که دولت در کوتاهترین زمان وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده تا وزارت آموزش و پرورش از تغییرات متناوبی که در ۱۷ سال گذشته تجربه کرده نجات یابد.
محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و پس از بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص علل تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان بیان کرد: بنده از دولت و مسئولان سازمان برنامه برای بررسی این موضوع مهم تشکر می‌کنم اما نکته اولی که هم دولت، هم مجلس و هم معلمان عزیز در سراسر کشور باید به آن توجه کنند اهمیت قانون نظام رتبه بندی معلمان است که مبنی بر سند تحول بنیادین می‌باشد. بیش از یک دهه گذشته این قانون باید اجرایی می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. اکنون باید منصفانه نگاه کنیم و تلاش‌های دولت و مجلس را برای اجرای این کار مهم در نظر بگیریم. از سوی دیگر نظام رتبه بندی معلمان به منظور تقویت جایگاه علمی و حرفه‌ای معلمان اجرایی شد و هدف آن حفظ منزلت معلمان است.
وی در ادامه اظهار کرد: بنده از همه دست اندرکاران در مجلس و دولت تقاضا دارم که به هدف اصلی اجرای این قانون توجه داشته باشند. نگاه ما به این قانون نباید صرفا نگاه مادی باشد. ارتقای علمی و حرفه‌ای معلمان از اهداف اصلی این قانون بود اما اکنون همه نگاه‌ها به حوزه مادیات خلاصه شده است. درست است که اشکالاتی در این بخش وجود دارد و باید اصلاح گردد اما نباید از هدف اصلی این قانون دور شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نکته دوم این است که وزارت آموزش و پرورش در حوزه فناوری و هوشمندسازی و یکپارچه سازی آمار و اطلاعات دچار مشکل است. یکی از مشکلاتی که در ۴۸ ساعت آخر پیش آمد عدم دسترسی به اطلاعات و آمار واحد بود که اجرا را دچار مشکل کرد. این اشکال جدی باید در وزارتخانه با همکاری سازمان برنامه و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دنبال شود. بنده فکر می‌کنم اتفاق تلخی که حادث شد باید یک تجربه خوبی برای پیشگیری باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: اما باید به این نکته توجه داشت که هدف اصلی قانون رتبه بندی، ارتقای نظام تعلیم و تربیت است. رتبه بندی ابزار این کار است. اگر همین گونه در رتبه بندی باقی بمانیم از هدف اصلی دور خواهیم شد. هدف اصلی ما ارتقای نظام تعلیم و تربیت بوده و نباید هیچ وقت وارد حاشیه‌ها شویم.
وی افزود: از سوی دیگر در تنظیم آئین‌نامه اجرایی این موضوع بحثی وجود دارد. ما در تهیه آئین‌نامه گفتیم چقدر پول داریم و حال چگونه رتبه بندی را اجرایی کنیم. این رویکرد درستی نیست. از نظر بنده آئین‌نامه اکنون اشکالاتی را از این جهت دارد و انتظار می‌رود در آئین‌نامه بازنگری صورت گیرد. بر اساس قانون باید دو ناظر از مجلس در تدوین آئین‌نامه حضور داشت که این اتفاق نیز نیفتاده است. انتظار می‌رود بازنگری در آئین‌نامه رتبه بندی صورت گیرد ما نیز در مجلس همراهی خواهیم کرد.
قالیباف در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر این از اختیارات دولت است که سه ماه برای وزارت آموزش و پرورش سرپرست منصوب کند اما بنده به عنوان عضوی از مجلس تقاضا دارم که در فرصت کوتاهتری وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود. ما در ۱۶ سال گذشته هر دو سال یکبار یک وزیر آموزش و پرورش عوض کردیم و در همین دولت نیز پس از آنکه دو وزیر رای نیاورد وزیر سوم این یک سال بر این کرسی بود و اکنون کنار رفته است. از نظر بنده این موضوع اتفاقی نیست. وزارت آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه کشور است و باید توجه بیشتری به این حوزه شود. بنده از دولت تقاضا دارم هر چه می‌تواند در فرصت کوتاهتری وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و مجلس هم همراهی خواهد کرد تا با خرد جمعی این وزارتخانه از تغییرات متناوبی که در این ۱۰ سال گذشته ادامه دار بوده نجات یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :