19 دی: یک رسانه سعودی اعلام کرد که وزیران خارجه ایران و عربستان روز پنجشنبه در پکن دیدار می‌کنند.
روزنامه سعودی الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران روز پنجشنبه آینده (دو روز دیگر) در پکن باهم دیدار خواهند کرد.
این منابع اعلام کردند که وزیران خارجه ایرانی و سعودی پیش از این سه بار باهم گفت‌وگوی تلفنی داشتند و دیدار آینده در راستای اجرایی کردن بندهای توافق اخیر و انجام مقدمات تبادل سفرا است.
منابع الشرق الاوسط می‌گویند که انتخاب پکن به عنوان مکانی برای دیدار دوجانبه وزرای خارجه دو کشور در امتداد نقش مثبت چین در رسیدن به توافق و تسهیل روند تماس‌ها میان دو طرف است.
به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه سیدابراهیم رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام‌شده میان رییس‌جمهوری چین با همتای ایران، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس‌جمهوری، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌ محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی،‌ عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

  • نویسنده :
  • منبع :