19 دی: روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه ای در پاسخ به مطلب درج شده در یکی از جراید تحت عنوان "چه کسانی کره ای ها را گستاخ کردند؟" مواردی را برای آگاهی عمومی منتشر ساخت.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است:

۱.  اساسا هیچگاه تماس تلفنی از سوی سخنگوی وزارت خارجه کره با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سئول حاصل نشده و این ادعا از اساس نادرست است.

۲.  ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول با مدیر کل مسئول حوزه خاورمیانه بوده و در این ملاقات کمترین اشاره ای به اظهارات رئیس کل محترم بانک مرکزی نشده است. 

۳.  در پی این ملاقات، خبرگزاری کره ای یونهاپ خبری بی اساس مبنی بر احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران منتشر و اظهاراتی را به سفیر منتسب کرد که طی اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه  در تاریخ ۳۱ تیر ماه اعلام شد: «متاسفانه خبرگزاری یونهاپ در اقدامی غیرحرفه ای، خبری بی اساس را منتشر کرده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت شده است.» 

۴.  در دو سال گذشته، تامین دسترسی به منابع مالی بانک مرکزی در کره، دستور کار اصلی و محوری روابط با کره جنوبی بوده و در این راستا، علاوه بر پذیرش فرستاده ویژه این کشور، ده ها ملاقات در تهران و سئول با مقامات کره ای انجام شده است. بدیهی است که ماهیت وظایف وزارت امور خارجه اقتضاء می نماید که همه اقدامات خود را خبری نکند.
 
۵.  وزارت امور خارجه طبق وظایف ذاتی خود، عمدتا تسهیل کننده روابط خارجی و از جمله روابط اقتصادی با سایر کشورهاست و در راستای اجرای این ماموریت، در کنار سایر نهادهای کشور قرار دارد. بدیهی است این امر نافی یا جایگزین وظیفه ذاتی سایر نهادها نبوده و وزارت خارجه نمی تواند به جای آنها اقدام کند. به همین دلیل طرح دعوی علیه بانک های متخلف کره ای در محاکم صالحه، توسط نهادهای ذیربط در دست پیگیری است و این موضوع توسط ریاست محترم بانک مرکزی اعلام شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : انتخاب