19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گام‌های مستحکم برداشته شده در روابط دو کشور طی یکسال گذشته گفت؛ نگاه راهبردی ما بر توسعه روابط با چین است.
دکتر امیرعبداللهیان در دیدار با همتای چینی خود با اشاره به توافقات برجسته رؤسای جمهور و برنامه جامع همکاری های بلند مدت دو کشور افزود: اطمینان دارم که توافقات دو رئیس جمهور با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد و روابط دوجانبه با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت.
وی هم‌چنین با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران از مشارکت با چین و کشورهای حوزه خلیج فارس در راستای ابتکار کمربند راه استقبال می‌کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تقویت همکاری دو کشور در زمینه های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی، تسریع در برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را خواستار شد.
موضوعات مرتبط با همکاری های دو کشور در زمینه های انرژی، بانکی، پولی و اعتباری، تجارت و بازرگانی، همکاری های استانی، تسهیلات روادیدی و نیز همکاری‌های فرهنگی از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بود.
امیرعبداللهیان از همتای چینی خود جهت سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد.
چین گانگ وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت: متعاقب دیدار روسای جمهور دو کشور، روند روابط دو کشور شتاب گرفته و چین مایل است براساس نقشه راه مصوب، در زمینه توسعه روابط دوجانبه مشارکت و همکاری کند.
وی ضمن عمیق توصیف کردن روابط فیمابین افزود: چین از تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند و با مداخله خارجی در امور داخلی ایران مخالف است.
وزیر امور خارجه چین با اظهار خرسندی نسبت به برقراری روابط رسمی ایران و عربستان، گفت این توافق به تقویت ثبات و امنیت در منطقه کمک‌ می کند و چین از توسعه روابط ایران و کشورهای منطقه استقبال می‌کند و این تحولات مثبت نشان می‌دهد که تحریم‌های یکجانبه اعمال شده بر ایران بی‌فایده است.
وزیر امور خارجه چین هم‌چنین بر لزوم تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های منطقه ای و بین‌المللی به موازات توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.
وزیر خارجه چین ضمن اظهار تشکر و قبول دعوت همتای ایرانی خود جهت سفر به تهران، گفت که سفر به تهران در برنامه وی قرار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :