19 دی: معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام توافق جامع با عراق در حوزه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره، ایران علاوه بر عراق به کشورهای اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه متصل می‌شود.
شهریار افندی‌زاده درباره توافقات انجام‌شده با عراق به ویژه در موضوع عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه-بصره، با اشاره به اهمیت روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق گفت: پنج استان ایران و عراق هم مرز هستند و چندین گذرگاه با عراق داریم که مهم ترین گذرگاه شلمچه است.
راه‌آهن شلمچه-بصره یک سال و نیم دیگر راه‌اندازی می‌شود 
وی افزود: سال‌های زیادی است که تلاش شده اتصال شبکه ریلی از شلمچه به بصره محقق شود و از این طریق به کربلا متصل شویم.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام تفاهمنامه‌ای بین زمینه با مسئولان عراقی خبر داد و گفت: پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره ظرف مدت یک سال و نیم انجام می‌شود. 
افندی‌زاده افزود: این طرح به طول ۳۲ کیلومتر و دارای پل ۸۸۰ متری  آسانسوری است و اگر این شبکه ریلی متصل شود و تملک زمین در اختیار ایران قرار گیرد، از طریق آن به کشور اردن، سوریه و سایر کشورهای همسایه متصل می‌شویم. 
وی گفت: در دراز مدت با تکمیل شبکه‌ها اتصال‌ها فراهم می‌شود و حجم بالایی از زائران می‌توانند از این خط ریلی استفاده کنند، از سوی دیگر ۴۰ سال است این پروژه به درازا کشید ولی این بار جدی‌تر مطرح است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره تامین هزینه ساخت این خط ریلی توضیح داد: ساخت پل بر عهده ایران و سایر مسیرها بر عهده عراق یا به‌صورت مشترک است. همچنین مین‌روبی هم بر عهده ایران خواهد بود.
افندی‌زاده به انجام توافق جامع همکاری حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی با دولت عراق اشاره کرد و گفت: قرار است یک طرح جامع تنظیم شود تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود. 
وی افزود: لایروبی اروند و جاده خسروی به بغداد وتسهیل ترانزیت بین دوکشور، لایروبی کشتی‌های مغروقه و سایر لایروبی‌های موردنیاز از جمله توافقات دیگر نشست مشترک بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد تا این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.
مذاکره با عراق برای تسهیل سفر زائران اربعین
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین به انجام توافقاتی در حوزه حمل ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در اربعین حجم زیادی از زائران به کربلا جابه‌جا می‌شوند، با طرف عراقی در حوزه سقف پروازها صبحت شد، در حال حاضر  ۱۲۰ سقف پروازی در هفته است که پیشنهاد شد که به ۲۰۰ سقف پروازی در هفته برسد و بحث زیرساخت و امکانات مطرح شود و قرار شد با سازمان هواپیمایی هماهنگی لازم صورت گیرد.
افندی‌زاده خاطرنشان کرد: بیشتر ترددها در اربعین از طریق پایانه مهران است و اگر بتوانیم مدیریت تقاضا برای سایر پایانه‌ها داشته باشیم بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود. برای شلمچه، چزابه و پایانه خسروی امکانات و تجهیزات زیادی فراهم شد. به کشور عراق پیشنهاد شد که ایران امکانات خود را در پایانه‌های کشور عراق فراهم کند تا زائران از امکانات بیشتری برخودار شود.
وی تاکید کرد: ازسوی دیگر این مرزها اهمیت خاص خود را دارد، زیرا برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ما هستند. از آنجایی که موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است، مقرر شد تا از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون‌های باری دنبال شود.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی توافق با عراق در زمینه راه‌آهن شلمچه-بصره را دارای اهمیت زیاد در حوزه مسافری و در بخش بار دانست و گفت: با اتصال به شبکه عراق در آینده در بخش مسافری و باری موثر خواهد بود.
افندی‌زاده با اشاره به توافقات انجام‌شده با عراق در حوزه دریایی نیز گفت: در حوزه لایروبی اروند جهت اتصال به کشور عراق صحبت و رایزنی‌های زیادی با طرف عراقی انجام شد که این اقدام نقش بسیار موثری در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک دارد و در حوزه حمل یک‌سره نیز این سرمایه گذاری بسیار مفید خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :