19 دی: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نشست وزرای خارجه ایران و عربستان گفت: گامی قابل انتظار در روند گفتگو میان دو کشور است.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی درباره نظر دولت آمریکا در خصوص احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان گفت: نشست وزرای خارجه ایران و عربستان (در چین) گامی قابل انتظار در روند گفتگو میان دو کشور است.
وی مدعی شد: ما مدت‌هاست که گفتگو و دیپلماسی مستقیم، از جمله میان ایران و کشورهای همسایه‌اش را برای کمک به کاهش تنش‌ها و خطر درگیری تشویق کرده‌ایم.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران گفت: اگر این گفتگو منجر به اقدامات ملموس ایران برای توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، از جمله تکثیر سلاح های خطرناک شود، البته ما از آن استقبال می کنیم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: تقریبا ۸۰ هزار شهروند آمریکایی ساکن عربستان سعودی هستند. اگر اقداماتی از سوی ایران و همسایگانش - در این مورد عربستان سعودی- انجام شود که به مهار اقدامات بی‌ثبات‌کننده کمک کند و امنیت بیشتری برای آمریکایی‌ها در مقابل حملات بیشتر فراهم آورد، مطمئناً امر خوشایندی خواهد بود.
این اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که یک مقام آمریکایی اعلام کرد در پی توافق تهران – ریاض با میانجیگری چین، ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سفری به عربستان داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع :