19 دی: پالایشگاه‌های خصوصی در استان شاندونگ چین در مارس، ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات ایران را خریداری کردند.
در پی داغ شدن رقابت پالایشگاه‌های نفت دولتی چین و پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت روسیه که بشکه های نفت روسی را گران تر کرده است، بسیاری از پالایشگاه‌های چینی خصوصی در استان شاندونگ، حجم بیشتری از نفت ایران را خریداری می کنند.
اما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا به بلومبرگ گفت: برآورد می‌شود پالایشگاههای خصوصی در چین در مارس، ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات ایران را وارد کردند که ۲۰ درصد در مقایسه با فوریه افزایش داشت.
این تحلیلگر پیش‌بینی کرد واردات از ایران به استان شاندونگ که اکثر پالایشگاه های خصوصی در چین در آنجا مستقر هستند، می تواند در ماه‌های آینده همچنان قوی بماند.
از آنجا که آمار رسمی درباره واردات نفت ایران به چین وجود ندارد، بازار به داده های شرکتهای رصد نفتکش برای به دست آوردن تصویر واقعی از میزان صادرات نفت ایران که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، متکی است.
پالایشگاههای خصوصی در چین اکنون روی خرید نفت ایران بیشتر حساب می کنند زیرا نفت روسیه توسط غول‌های نفتی دولتی چین و پالایشگاه‌های هند خریداری می شود.
نفت روسیه هم در مقایسه با شاخص های قیمت بین‌المللی ارزانتر است اما تشدید رقابت میان خریداران، قیمت نفت روسیه را در هفته های اخیر افزایش داده است.
طبق آمار گمرکی ماه گذشته چین، روسیه در ماه‌های ژانویه و فوریه، بزرگترین صادر کننده نفت به چین بوده و از عربستان سعودی که سال گذشته صادر کننده شماره یک نفت به چین بود، سبقت گرفته است. با سرعت گرفتن خرید نفت روسیه به قیمت ارزان تر از شاخصهای بازار بین المللی، واردات چین از روسیه در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳، به میزان ۲۳.۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید.
هند هم به نوبه خود واردات نفت از روسیه را به شدت افزایش داده است. روسیه در فوریه برای پنجمین ماه متوالی، بزرگترین تامین کننده نفت هند بود.
بر اساس گزارش اویل پرایس، کشورهای هند و چین حاضر به پیوستن به مکانیزم سقف قیمت گروه هفت نشده و از فرصت پیش آمده برای خرید نفت ارزان بهره برده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :