19 دی: آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که روز یکشنبه(۲۰ فروردین) وارد تهران شد، با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.
در این دیدار علی شمخانی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و پیوندهای فرهنگی میان دو ملت ایران و ارمنستان، گفت: پایداری و ثبات در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور از ویژگی‌های مهم مناسبات دوستانه تهران و ایروان است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، توسعه همکاری و تعامل با همسایگان را از اصول تغییرناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران و از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: حسن همجواری و تلاش مشترک برای حل‌وفصل چالش‌های منطقه‌ای با روش‌های مسالمت‌آمیز، توصیه‌ی مؤکد جمهوری اسلامی به همه طرف‌هاست.
شمخانی با توجه به‌ افق مثبت تعاملات اقتصادی میان تهران و ایروان، افزایش مبادلات تجاری مشترک به میزان ۳ میلیارد دلار را هدفی قابل دستیابی عنوان کرد و گفت: قرار داشتن ایران و ارمنستان در دالان ارتباطی شمال - جنوب، چشم‌انداز روشنی را برای تعمیق مناسبات تجاری میان دو کشور رقم زده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این‌که تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست، تصریح کرد: هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه قفقاز جنوبی اقدامی تنش‌زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است و باید گفت‌وگو و تعامل مستمر جایگزین هرگونه رویکرد سخت برای پایان دادن به چالش‌های منطقه‌ای شود.
شمخانی با اشاره به این‌که منطقه‌ی قفقاز شرایط حساسی را طی می‌کند؛ اظهار امیدواری کرد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با خویشتن‌داری و تدبیر بتوانند تنش‌ها را مدیریت و حل‌وفصل نمایند.
در این دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز با اشاره به روابط دیرینه تهران - ایروان، توسعه و تعمیق همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران را خواست دولت و ملت ارمنستان و از اولویت‌های کشورش در حوزه سیاست خارجی برشمرد.
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در توسعه روابط میان کشورهای قفقاز جنوبی و تأمین امنیت منطقه دارد.
وی با تمجید از نقش بسیار موثر جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و تبریک توافق اخیر میان تهران و ریاض، گفت: تنها راه پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و جلوگیری از تنش و درگیری، گفت‌وگو و تعامل میان کشورهاست.
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان پروژه‌های انتقال برق بین دو کشور و سوآپ گاز ارمنستان و ترکمنستان را از موضوعات مهم در روابط دو کشور ذکر کرد و بر تسریع در اجرای پروژه‌های اقتصادی میان دو کشور تاکید نمود.

  • نویسنده :
  • منبع :