19 دی: ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بار دیگر به تسلیحاتی نبودن برنامه هسته ای ایران اذعان کرد.
ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سه شنبه شب در اندیشکده بیکر در تداوم هراس از پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی‌ روز افزون است.
رئیس سیا در عین حال اذعان کرد: ارزیابی ما در جامعه اطلاعاتی این است که مقام‌های ایران هنوز تصمیمی برای ازسرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ متوقف شد، نگرفته ‌اند.
بیل برنز همچنین ادعا کرد که ارزیابی ما این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال حاضر تمایلی به مذاکره درباره اوکراین ندارد.
وی مدعی شد: پوتین در این مرحله در مذاکرات جدی نیست و این پیشروی‌های اوکراین در میدان جنگ است که می تواند چشم ‌انداز دیپلماسی را شکل دهد.
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اوایل اسفند ۱۴۰۱ نیز در گفتگو با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارند؟ گفته بود تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.
وی در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران که در آن زمان ادعا شده بود، مدعی شد اما دو پایه این ابزار، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌ است.
برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.
به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داده  و خطاب به اروپایی‌ها گفته است: درهای مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.
  • نویسنده :
  • منبع :